Publieke tekorten, toch grote winsten?

20 oktober 2020

Publieke tekorten, toch grote winsten?

De kop in het blad Binnenlands Bestuur liegt er niet om: ‘Jeugdzorg in Brabant: publieke tekorten, private winsten’. Na onderzoek van het Brabants dagblad samen met onderzoeksplatform Follow the Money blijkt dat zorgaanbieders in Brabant stevige winsten maken op hun werk, terwijl de overheden juist enorme tekorten hebben als het gaat om jeugdzorg. Het is natuurlijk al erg genoeg dat de zorg als verdienmodel wordt gebruikt, maar dat de jeugdzorg aan grabbel wordt gegooid voor private winst is natuurlijk onacceptabel. De overheden betalen immers voor de zorg en financieren hiermee dus de veel te grote winsten van de jeugdzorgaanbieders.

Alsof dit nog niet erg genoeg is ‘verdwijnt’ dit geld in de zakken van de bestuurders of andere hoge medewerkers van de jeugdzorgaanbieders. Zo komt uit het onderzoek ook naar voren dat deze bestuurders boven de balkenendenorm verdienden. Dit is dus meer dan de 171 duizend euro die Mark Rutte ontvangt. Helaas is dit geen incidenteel probleem, maar liefst 32 personen kregen meer dan deze 171 duizend Euro op hun rekening!

Het kan echter (hoe ongelooflijk ook) nog erger. Zo zeggen de onderzoekers dat deze scheefgroei zich niet alleen beperkt tot Brabant, maar dat deze tendens ook landelijk voorkomt, dus mogelijk ook hier in Gorinchem. Dit kan de SP Gorinchem natuurlijk niet zo maar over zijn kant laten gaan. Wij hebben daarom meteen schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Zo zijn wij benieuwd of gemeenschapsgeld ook hier verkeerd uitgegeven is. Ook zijn wij benieuwd of dat het college überhaupt zicht heeft op deze situatie.

Zie hieronder alle schriftelijke vragen die wij hebben gesteld.