Schijntoegankelijkheid binnen het openbaar vervoer

17 juli 2019

Schijntoegankelijkheid binnen het openbaar vervoer

Zoals men heeft kunnen lezen in De Stad Gorinchem hebben wij antwoord gekregen op onze schriftelijke vragen omtrent de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Zo vinden wij van SP Gorinchem dat het simpelweg niet van deze tijd is dat mensen die gebruik maken van een rolstoel zich maarliefst twee uur van tevoren moeten melden om überhaupt met de trein te kunnen reizen. Ook trekken wij de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de bussen in twijfel. Het is namelijk belangrijk om alle verschillende mobiliteitsituaties in het achterhoofd te houden. Zo wijst het college in zijn beantwoording op de aanwezigheid van rolstoelliften in de bussen. Echter gebruikt niet iedereen die slecht ter been is meteen een rolstoel! Hoe zit het bijvoorbeeld met mensen die gebruik maken van een rollator? Ook heeft niet iedereen zichtbare mobiliteitsproblemen. Men kan namelijk prima slecht ter been zijn zonder gebruik te maken van hulpmiddelen (zoals een rolstoel of rollator). Wij van SP Gorinchem vinden dat er bij de beantwoording de illusie van schijntoegankelijkheid wordt gewekt. Niet iedereen maakt namelijk gebruik van een rolstoel en kan dus zomaar gebruik maken van een rolstoellift!