Adviesgroep WMO slaat alarm.

29 september 2009

Adviesgroep WMO slaat alarm.

De brief van de Adviesgroep WMO heeft ons tot op heden niet via de gemeentelijke kanalen bereikt. maar via andere kanalen wel. Daarom kunnen we vandaag de gehele brief publiceren. Het is natuurlijk een grote schande wat door de adviesgroep WMO wordt bekendgemaakt. Een schande voor Gorinchem, een schande voor Poort6, maar bovenal een schande richting de ouderen in Gorinchem We zijn benieuwd of onze gemeente nu eindelijk wel eens gaat luisteren naar de Adviesgroep.

Ook de SP heeft al meermalen geschreven over de Molenhoek en de Schutse.. We zijn blij dat deze belangrijke adviesgroep ook een kritisch geluid laat horen.
Laten we hopen dat de verantwoordelijk wethouder nu wel gaat luisteren naar deze geluiden en dat ze niet weer voor de kat z'n viool hebben gewerkt.

Hier op bladzijde 32 en 33 van het officiele verslag van deze gemeenteraadsvergadering..

Hieronder de gehele brief.

Stichting Adviesgroep Wmo Gorinchem
Secr: Prof.P.J. Oudstraat 36
4207 ND Gorinchem

College van Burgemeester en
Wethouders Gemeente Gorinchem
T.a.v. de heer J.Oostrum
4200 AC Gorinchem

Betreft: positie ouderen

Gorinchem, 16-09-09.

Geacht College,

In de Gorcumse samenleving doet zich momenteel een aantal situaties voor die veel onrust, onzekerheid en (boze) machteloosheid veroorzaken bij een groot aantal ouderen.

De Adviesgroep Wmo is benaderd om u enkele punten onder de aandacht te brengen.

Per 1 januari 2010 komt door bezuinigingen op de Awbz de psycho- sociale (ondersteunende) begeleiding onder de Wmo te vallen. Een aantal ouderen zal daardoor een beroep moeten doen op de gemeente. Het is algemeen bekend dat o.a. eenzaamheid bij ouderen een toenemend probleem is. Juist deze mensen zouden gemakkelijk(er) toegang moeten krijgen tot voorzieningen die hun “zin in het leven” behouden en/of bevorderen.

De Adviesgroep adviseert het College tijdig voldoende adequate voorzieningen te treffen, zodat degenen die per 1 januari uit de begeleiding krachtens de Awbz vallen, toch hun gestructureerde dagbesteding kunnen houden.

De Adviesgroep is van mening dat de ongewisse ontwikkelingen in de economie niet ten koste mogen gaan van mensen die zelf onvoldoende of geen mogelijkheden hebben om structuur en zin aan het leven te geven.

Een tweede onderwerp waarover de Adviesgroep signalen heeft ontvangen, betreft de huisvesting van ouderen op een aantal locaties in de gemeente. In het bijzonder gaat het daarbij om de wijze waarop Poort 6 als enige huisvester in de stad omgaat met (soms hoog) bejaarden/bewoners.

- Doordat de Schutse wordt gesloopt zijn bewoners, in afwachting van nieuwbouw, elders ondergebracht. Dat is onvermijdelijk, maar in een aantal gevallen zijn kennelijk voor elkaar vreemden per twee op een kamer geplaatst. Dit is begrijpelijkerwijs voor sommigen een bijzonder nare ervaring en een zware inbreuk op de privacy.
Aangezien waarschijnlijk het kostenaspect het belangrijkste motief is, is dat verwerpelijk.

- De bewoners van het complex Sparta/Athene zullen t.z.t. in tegenstelling tot de verwachting die gewekt is, te maken krijgen met een aanzienlijke huurverhoging. Eveneens ernstig is dat de bewoners per 1 oktober a.s. hun woning verlaten dienen te hebben, in tegenstelling tot wat beloofd is. Het gaat om uithuisplaatsing van o.a. hoogbejaarde mensen.

- De vergoeding die de bewoners van de Piazzaflat ontvangen in verband met verbouwingen/renoveringen, is, gezien de overmatige hinder die zij ervan ondervinden, veel te laag.

De Adviesgroep adviseert het College de zorgen en belangen van de ouderen in het kader van de zorgplicht die de gemeente heeft, merkbaar serieus te nemen. Dat betekent o.m. dat het College de huisvester t.w. Poort6, wijst op de verantwoordelijkheden die deze heeft ten opzichte van haar huurders. In groten getale ervaren de ouderen, van wie de stem meestal niet sterk genoeg is, geen voldoende gehoor en een respectloze bejegening van de medewerker(s) met wie zij te maken hebben.

Ervan uitgaande dat u de adviezen van de Adviesgroep Wmo ter harte zult nemen, en ook indien dit niet het geval blijkt te zijn, stellen wij u deze vragen:

1. Is of wordt en zo ja, hoe en wanneer, ingegaan op de wijzigingen in de AWBZ en de consequenties daarvan voor de (uitvoering van) de Wmo?

2. Zo nee, waarom niet?

3. Is of wordt woningcorporatie Poort6 door het College, gezien in het kader van de zorgplicht van de gemeente voor het welzijn van de inwoners in het algemeen en de medeverantwoordelijkheid voor het goed verlopen van belangrijke projecten in de stad m.b. t. huisvesting, in het bijzonder van ouderen, aangesproken op haar verantwoordelijkheid m.b.t. een deugdelijke, dus ook respectvolle, communicatie met en behandeling van haar huurders?

4. Zo nee, waarom niet?

De Adviesgroep Wmo ziet uw antwoorden gaarne tegemoet,