Weekbrief 47 van de voorzitter van 20 t/m 26 november 2006

26 november 2006

Weekbrief 47 van de voorzitter van 20 t/m 26 november 2006

De week van de waarheid. Hoe zouden de verkiezingen gaan voor de SP en hoe zou het in Gorinchem gaan met onze partij? ’s Avonds veel achter de tv gezeten om de debatten goed te volgen. Was niet altijd even verheffend.
Ikzelf heb de gehele dag in een stembureau gezeten. Dat was voor mij de eerste keer en ik heb het erg leuk gevonden, hoewel het een hele zit was. Van 7.00 uur ’s morgens tot 21.30 uur ’s avonds.

Leuk om de vele mensen te zien die naar het stembureau komen, veel ouderen, en die allemaal wel wat te vertellen hadden. Heel interessant ook om alle opmerkingen te horen. Vooral ouderen en nieuwe Nederlanders hadden wat moeite met het gebruik van de machine, maar dat was snel uitgelegd en dan waren de mensen opgelucht dat het eigenlijk zo eenvoudig was.

Wat er in het land gebeurde wist ik niet en ook niet wat er in Gorinchem aan de hand was. Je bent wel helemaal afgesloten van de buitenwereld.
Nadat het 21.00 uur was en het stembureau kon worden gesloten hadden we nog wat moeite om de stemmachine af te sluiten, maar met behulp van de ambtenaren van het gemeentehuis was dat ook zo opgelost.

Toen snel naar het stadhuis. Daar wachten op de ontwikkelingen. Het was al duidelijk dat de SP groots zou winnen in het land. Hoe het in Gorinchem was gegaan werd met horten en stoten bekend gemaakt. De software van een ingehuurd bedrijf was niet echt betrouwbaar waardoor er weinig beeld zichtbaar werd. Gelukkig kregen we alle gegevens weer in een boekje aangeboden zodat we het op ons gemak konden nalezen.

In Gorinchem zijn we nu echt de 3e partij voor de Tweede Kamerverkiezingen. De PvdA kreeg 4666 stemmen, 1575 stemmen minder dan 4 jaar geleden. Het CDA kreeg 4281 stemmen, 28 stemmen minde dan vier jaar geleden. De SP kreeg 3468 stemmen, 2316 stemmen meer dan 4 jaar geleden. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kreeg de SP 1887 stemmen. We zijn dus t.o.v 2003 verdrievoudigd en t.o.v de gemeenteraadsverkiezingen bijna verdubbeld. Dat is niet niks. Voor de gemeenteraadsverkiezingen werden we de 2e partij.
Van verschillende kanten kregen we te horen dat dat zeker ook komt omdat we elke maand ergens in de stad aanwezig zijn. Door met de mensen te praten leren we de mensen kennen en de mensen ons. Dat met toch het eerste zijn waar de politiek mee bezig is.

Ondertussen gaan we ook al naar de 150 leden in Gorinchem. Dan hebben we bijna de PvdA ingehaald en zijn we de grootste partij van Gorinchem in ledenaantal. Dat voelt ook erg prettig aan.

We gaan, ook in Gorinchem, door met ons werk en zullen in de toekomst bij verkiezingen zeker weer beter worden. 16 December a.s. staan we weer met onze marktkraam in de stad op de hoek van de Kelenstraat/Gasthuisstraat en Hoogstraat. We willen dan weer graag met u van gedachten wisselen.

We gaan aankomende week wat rustiger aan doen, hoewel donderdag weer een raadsvergadering wacht.

Maak er een ontspannen week van.

Gerard Broekman, voorzitter SP-afdeling Gorinchem