de financiële positie van onze inwoners

7 maart 2023

de financiële positie van onze inwoners

Foto: SP Gorinchem

Maandag werd bekend dat de armoede in Nederland flink toeneemt. Volgens de NOS kan 6 op de 10 huishoudens in Nederland niet of zeer moeilijk rondkomen. Vorig jaar was dit nog 5 op de 10 huishoudens. Deze forse stijging van armoede baart de SP grote zorgen. Zeker aangezien deze stijging van armoede vooral jongeren en jongvolwassenen lijkt te treffen is de SP bezorgd, zo is bijna de helft van de jongeren ´financieel ongezond´. Verder blijkt uit onderzoek van Deloitte, het NIBUD en de Universiteit Leiden dat slechts 40 procent van de Nederlandse huishoudens tenminste een ‘financieel toereikende of gezonde’ status heeft.

De SP is gelet op het landelijk onderzoek bezorgd over de lokale situatie en dus over de financiële positie van de inwoners van Gorinchem. Allereerst willen we weten of de landelijke trend van groeiende armoede zich ook in Gorinchem voordoet. Tevens zijn we benieuwd of het college concreet zicht heeft op welke huishoudens financieel kwetsbaar zijn. Tenslotte zijn wij benieuwd of het college naar aanleiding van het onderzoek concreet actie gaat ondernemen.

De vragen met de begeleidende tekst zijn in de bijlage te vinden. Ook de bronnen zijn in de bijlage te vinden.