SP Gorinchem en SP Zuid-Holland: stop speculanten op onze woningmarkt

13 februari 2023

SP Gorinchem en SP Zuid-Holland: stop speculanten op onze woningmarkt

Foto: SP Gorinchem

Het regionale AD kopt vandaag[1] dat een opkoopbescherming de kansen van woningzoekenden in onze stad zou vergroten. Een pleidooi dat de SP al langer houdt, om te zorgen dat woningzoekenden een kans krijgen en pandjesbazen de prijzen niet op kunnen drijven en de huizen niet wegkapen voor de neus van bijvoorbeeld starters.

In de Gildenwijk, Stalkaarsen en de Benedenstad worden woningen steeds vaker opgekocht door investeerders nog voordat een starter of andere woningzoekende een kans krijgt. Onacceptabel, zo zegt Provinciale SP lijsttrekker Lies van Aelst: ‘Huizen zijn er om in te wonen en niet voor pandjesbazen om enorme winst te maken over de ruggen van woningzoekenden. De SP zegt daarom al jaren dat nieuwbouwhuizen bewoond moeten worden door de persoon die hem koopt en wil ook een opkoopbescherming om pandjesbazen tegen te gaan. Zo komen de woningzoekenden voor een normalere prijs aan een huis en houden we onze stad leefbaar. Wat de SP betreft voeren we dit in heel de provincie in!’

Gorcumse SP fractievoorzitter Aron foppen: ‘Ik schrik er van dat in de periode 2017-2021 in deze wijken 10 tot 16 procent van de huizen door investeerders opgekocht werd en dat in onze benedenstad zelfs meer woningen van pandjesbazen dan gewone Gorkummers zijn. Dat moeten we zo niet willen! Daarom zullen wij onszelf hard blijven voor een opkoopbescherming’