De aanpak van energiearmoede

2 februari 2023

De aanpak van energiearmoede

Door de grote inflatie en stijgende energielasten groeit de armoede in Nederland. Ook in Gorinchem zien we een toename van energiearmoede onder de minima, maar ook in de middenklasse. Het wordt dus voor steeds meer mensen steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Onze huidig fractievoorzitter Aron Foppen pakt daarom samen met Paulien de Groot (PvdA) de energiearmoede in Gorinchem aan!

In Gorinchem heeft volgens onderzoek van het TNO maar liefst 7.4% van de inwoners last van energiearmoede, wat betekent dat één op de dertien Gorcummers in energiearmoede leeft. Het landelijke AD stelt dat de huishoudens die last hebben van energiearmoede hun kachel niet aanzetten of zelfs hun eten niet opwarmen om te bezuinigen. Vanwege deze zorgelijke situatie stellen SP en PvdA samen schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Zo zijn SP en PvdA benieuwd naar de effectiviteit van de getroffen maatregelen om energiearmoede in Gorinchem te bestrijden. Ook zijn de raadsleden benieuwd naar de maatregelen voor de lange termijn om energiearmoede te verminderen. Om energiearmoede effectief terug te dringen moeten (sociale) huurwoningen verduurzaamd worden. Zo woont een zeer groot aantal mensen in energiearmoede in een sociale huurwoning met energie label F en G. Het kost de bewoners van deze slecht geïsoleerde woningen immers veel geld om deze woningen warm te krijgen. Gelet op de grote energiearmoede vragen wij of het college mogelijkheden ziet om, net zoals in gemeente Molenlanden, de bewoners van sociale huurwoningen met een laag energielabel te compenseren.

SP en PvdA stellen de volgende vragen:

1. Heeft het college zicht op welke en hoeveel huishoudens in Gorinchem last hebben van energiearmoede?

2. Heeft het college een overzicht van de maatregelen die getroffen zijn om energiearmoede te bestrijden en kan het college per maatregel aangegeven of deze effectief gebleken is in het daadwerkelijk bestrijden van energiearmoede?

3. Hoeveel sociale huurwoningen met een ‘laag’ energie label (zoals label F en G) telt Gorinchem?

4. In hoeverre en met welk tempo is er al actie ondernomen om sociale huurwoningen te verduurzamen?

5. Gelet op de grote energiearmoede, ziet het college mogelijkheden (zoals bijvoorbeeld ook in Molenlanden gedaan wordt) om de bewoners van sociale huurwoningen met een laag energielabel te compenseren?

*de referenties en de schriftelijke vragen zijn in onderstaand document terug te vinden