De aanpak van de Banneweg

5 februari 2023

De aanpak van de Banneweg

Foto: SP Gorinchem

Binnen ons verkiezingsprogramma was de aanpak van de Banneweg een belangrijk onderwerp. Afgelopen maandag vergaderde de gemeenteraad over het plan om de verkeersveilig en de doorstroming op de Banneweg te verbeteren. De SP was dan ook blij om te zien dat het raadsvoorstel om de Banneweg én diverse rotondes aan te pakken met een ruime meerderheid is aangenomen! Het betoog van onze huidig fractievoorzitter Aron Foppen is hieronder te lezen:

"Voorzitter,

Om met een vraag te beginnen, hoeveel is een mensenleven waard? En daaraan gekoppeld hoeveel is verkeersveiligheid als je daarmee mensenlevens red dan waard? Op het eerste gezicht lijkt er een fors prijskaartje aan het plan te zitten, namelijk 14 en een half miljoen. Maar in alle eerlijkheid als je met dat geld verkeersveiligheid koopt en daarmee mensenlevens red is de omvang van dat bedrag eigenlijk helemaal niet zo heel groot.

Al sinds dat ik bij de gemeenteraad betrokken ben is de Banneweg een ‘hot item’, wat mij betreft compleet terecht. Iedere Gorkummer is bekend met de problemen van de Banneweg. Kort opgesomd: het eeuwigdurende stilstaan in de files op de Banneweg, het niet fatsoenlijk over kunnen steken als fietser en voetganger en de zojuist genoemde slechte verkeersveiligheid.

Laat dit plan nu net al deze drie problemen aanpakken. De files op de Banneweg verminderen door een betere doorstroming. Het verkeer wordt immers beter afgewikkeld, omdat de rotonde voor het stadhuis verdwijnt en er een kruispunt met verkeerslichten wordt gerealiseerd. Ook bij de rotonde tussen de bruggen worden de nodige ingrepen gedaan, zoals een compleet nieuwe en veiligere rotonde! Hoewel mijn fractie benieuwd is of de hoge brug de grote frequentie van verkeer in structurele zin aankan zijn we blij om te zien dat het file probleem niet alleen op de Banneweg wordt gezocht. Een integrale aanpak waarbij breder naar problemen wordt gekeken is wat ons betreft een goede zaak. Daardoor is er namelijk ook naar rotonde de Kom gekeken. Dat rotonde de Kom, die toch vaak als een van de probleem rotondes in Gorinchem wordt gezien verdwijnt en vervangen wordt door een veiliger kruispunt is wat onze fractie betreft een goede verbetering. Zeker in het kader van de verkeersveiligheid. Dan de oversteekbaarheid. Ook die verbetert, door de betere doorstroming is er ruimte om de Banneweg te versmallen en dus om de oversteekbaarheid te verbeteren.

Kortom, in dit plan zitten zoveel verbeteringen dat het wat onze fractie betreft nu eens tijd is om een keer echt door te pakken. Dus dat we wat mij betreft het liefst raadsbreed akkoord geven op het stuk, zodat dit verkeersknelpunt en de verkeersveiligheid eindelijk een keer en na heel wat jaar echt aangepakt kan worden."