De verkeersveiligheid van de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg

10 januari 2023

De verkeersveiligheid van de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg

Foto: SP

De rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg staat inmiddels als ‘berucht’* bekend. In De Stad Gorinchem* wordt in de maand december maar liefst drie keer melding gemaakt van een ongeval op de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg. Ook eerder hebben er op deze rotonde al diverse ongelukken plaatsgevonden.

De verkeersveiligheid is op deze rotonde niet alleen vanwege het autoverkeer cruciaal. Er steken ook meerdere kwetsbare verkeersdeelnemers over. Voetgangers, fietsers en (snel)bezorgers bewegen zich van Gorinchem-Oost naar het winkelcentrum en weer terug. Een goede verkeersveiligheid is bij deze rotonde daarom extra belangrijk.

Onze fractie is vanwege het hoge aantal ongelukken op de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg erg bezorgd over de verkeersveiligheid. Huidig fractievoorzitter Aron Foppen stelt daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

1. Heeft het college een overzicht van het aantal verkeersongevallen op deze rotonde per soort verkeersdeelnemer?
  2. Hoe kijkt het college aan tegen het hoge aantal ongevallen op de rotonde bij de Griendweg en de Spijksesteeg?
  3. Is het college voornemens om maatregelen te nemen om toekomstige verkeersongevallen te voorkomen op deze rotonde? Zo ja, op welke termijn worden er maatregelen genomen en aan wat voor soort maatregelen kan er gedacht worden? Zo nee, waarom niet?

De volledige tekst van de schriftelijke vragen is hieronder te vinden.

*Bronvermelding