Eindejaarsboodschap

30 december 2022

Eindejaarsboodschap

Foto: SP

Dit jaar was voor onze lokale fractie en afdeling erg belangrijk. In deze eindejaarsboodschap blikt onze fractievoorzitter terug op 2022 en kijken we vooruit op aankomend jaar.

Oudjaar is een mooi moment om terug te kijken en de balans op te maken. Voor ons was 2022 een jaar vol kansen, maar ook uitdagingen.

Allereerst was 2022 een verkiezingsjaar, waardoor de eerste drie maanden van het jaar volledig in het teken van de politieke campagne voor de gemeenteraadsverkiezing stonden. Eén campagne waarbij ons campagneteam en de fractie bijzonder gedreven te werk zijn gegaan. De bestede tijd, aandacht en energie waren uiteindelijk niet tevergeefs. Onze prestatie werd beloond met twee zetels, iets waar we nog altijd heel trots op zijn. Na onze campagne en de uitslagavond volgde het formatieproces. Al snel waren Stadsbelang, VVD, CU/SGP, Gorcum Actief en de SP met elkaar in gesprek om tot een coalitie te komen. In juli was het dan eindelijk zover, de SP leverde een wethouder en nam daarmee plaats in het college. Het jaar nam echter nog een wending. Zo neem ik tijdelijk het raadslidmaatschap en het fractievoorzitterschap waar.

Samengevat, 2022 was een jaar dat een grote inspanning, wendbaarheid en inzet heeft gevraagd van de fractie, van de afdeling en in alle eerlijkheid ook van mij. Ik zou daarom allereerst mijn grote dankbaarheid uit willen spreken aan iedereen die zichzelf heeft ingezet voor de SP het afgelopen jaar. In het bijzonder zou ik mijn dankbaarheid uit willen spreken aan alle vrijwilligers die zichzelf, bijvoorbeeld tijdens onze verkiezingscampagne ingezet hebben om Gorinchem een stukje socialer en meer solidair te maken.

Als ik naar het aankomende jaar kijk zie ik een jaar waar vooral besluitvaardigheid en daadkracht moet worden getoond. Het wordt immers een jaar waarin over diverse grote lokale onderwerpen zoals mobiliteit en cultuur concreet knopen doorgehakt moeten worden. De aftrap is al vroeg, namelijk op 26 januari. Zo komt op dat moment de herinrichting van de Banneweg, de rotonde voor het stadhuis en de rotonde tussen de bruggen dan aan de orde. Een grootschalig project om de doorstroming en de verkeersveiligheid in Gorinchem te verbeteren.

Naast deze projecten die alleen lokaal aan de orde zijn, zien we ook aandachtspunten die voor heel Nederland relevant zijn, maar die onze inwoners ook diep raken. Denk bijvoorbeeld aan het grote woningtekort waardoor mensen geen betaalbare woning kunnen vinden. Of denk aan de energiecrisis waardoor mensen vaak letterlijk bang zijn om de kachel aan te zetten. Ook zijn wij bezorgd over de torenhoge inflatie, waardoor bijvoorbeeld de boodschappen steeds duurder worden. Kortom, het wordt voor steeds meer mensen steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Al deze zaken hebben we scherp op het netvlies en we zullen onszelf dan ook aanstaand jaar hard maken om deze problematiek te bestrijden!

Kortom, we sluiten een jaar af wat veel wendingen kende, maar ook een jaar wat ons veel heeft gebracht. Aanstaand jaar kunt u weer op ons rekenen om Gorinchem een stukje socialer en dus mooier te maken. Vooral voor de mensen die het moeilijk hebben zullen wij onszelf energiek inzetten.

Voor nu in ieder geval een bijzonder fijn, sociaal, solidair en gelukkig 2023 toegewenst,

Aron Foppen

Fractievoorzitter SP Gorinchem