h

Duurzaam winkelen

22 mei 2022

Duurzaam winkelen

De afgelopen winter hebben we nauwelijks echt koude dagen gekend. Nu hou ik van schaatsen en vond ik het wel erg jammer dat er niet een weekje op de sloot kon worden geschaatst. Met dik vest en winterjas lekker naar buiten in die extra koude dagen. Op een koude dag is winkelen voor mij bijna een straf! Volledig ingepakt loop je dan onder een meestal niet al te schoon luchtgordijn door de winkel in. Van 3 naar 25 ⁰C binnen een seconde.

Nu heb ik een tic met duurzaamheid, maar er zullen wel vast meer mensen zich afvragen; “Waarom zetten ze die thermostaat toch altijd zo achterlijk hoog in de winter?” Juist; om de kou die door de openstaande deur binnenkomt te compenseren!

Op deze wijze gooien vrijwel alle winkels in Gorinchem bakken met euro’s weg en wordt de binnenstad letterlijk verwarmd. Zo ontzettend zonde en zelfs onbegrijpelijk in tijden waarin de discussies rondom opwarming van de aarde, het gas van Poetin, stikstofcrisis, energieprijzen en het akkoord van Parijs hoog oplopen!

Tijdens de informatiesessie waarin de bestuurders van Hartje Gorinchem (de ondernemersvereniging) een toelichting gaven op hun plannen voor de binnenstad, gaf ik aan dat ik de duurzaamheidsambitie miste. Dit terwijl de duurzaamheidsopgave, de energiestrategie en hittestress een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. De opmerking werd goed opgepakt. Waarschijnlijk was er helemaal niet aan gedacht, maar ook duurzame oplossingen voegen kwaliteit toe. Niet alleen een groen imago, maar ook echte kwaliteit. Tijdens de sessie gaf ik een dichte deuren-beleid als voorbeeld.

Ik las in een onderzoek dat de mensen die binnen komen in een winkel waarvan de deur dicht is, sneller vaste klant worden en meer kopen per transactie. En niet onbelangrijk, er is enorm bespaard op de energierekening. Daarnaast een verbeterde luchtkwaliteit in de winkel, minder tocht, minder ziekteverzuim van personeel, minder last van geluid van buiten en de ruimte is – in de zomer – makkelijker koel te houden. Ook schrikt een dichte deur dieven af. Door de gesloten deur kunnen de liedjes van SkyRadio, de geur van de geurkaarsen en de rust veel beter z’n werk doen op het koopgedrag van de klant!

Het is onvoorstelbaar dat een relatief simpele maatregel als de deur dichtdoen, zo lang onbespreekbaar is geweest. Meestal gooiden ondernemers bij een dergelijke onderwerp meteen de deur dicht. Dan wel. En ik begrijp dat wel. Het onderzoek toonde ook aan dat de ondernemers gelijk hebben. Er komen inderdaad minder mensen binnen wanneer de deuren dicht blijven omdat deze naar de buurman gaan.

Daarom is het een prachtige maatregel wanneer de BIZ dit gezamenlijk oppakken. Wanneer iedere ondernemer de deur dichthoud, is er geen buurman die de klanten wegtrekt.

Uiteraard had ik nog meer voorbeelden kunnen opnoemen. Zoals;

  • de etalageverlichting en gevel reclame die ‘s avonds onnodig aanstaan
  • de infraroodstralers (terrasverwarming) die letterlijk voor de mussen aanstaat
  • Groene luifels of geveltuinen.

Maar het nieuwe 5 jarenplan van Hartje Gorinchem heeft laten zien dat de ondernemers creatief genoeg zijn.

Geschreven door onze fractie assistent Ariën van Houwelingen.

Reactie toevoegen

U bent hier