Coalitievorming en de SP

14 april 2022

Coalitievorming en de SP

Foto: Aron Foppen

Vandaag zijn er zeer belangrijke ontwikkelingen in de Gorkumse politiek. Zo zijn Stadsbelang, VVD, CU/SGP, Gorcum Actief en de SP inmiddels met elkaar in gesprek om tot coalitievorming te komen.

SP Gorinchem is zeer enthousiast over de benadering door de bovenstaande politieke partijen om ons bij de coalitievorming te betrekken. Hiermee krijgen wij mede de verantwoordelijk om Gorinchem te besturen en dus om Gorinchem socialer en eerlijker te maken. Een verantwoordelijkheid dus waar wij niet voor weg willen lopen!

Waar het eerst leek dat de oude coalitie in vrijwel dezelfde vorm als de afgelopen vier jaar plaats zou nemen is dus niets minder waar. Onze fractievoorzitter Eva Dansen riep tijdens het duidingsdebat al op tot een andere bestuurscultuur. Zo zei ze:

Terugkijkend, kijken we terug op een hele mooie samenwerking de afgelopen vier jaar, in een mooi team dat elkaar goed aanvoelde. Helaas heb ik het niet over de coalitie maar over de oppositie de afgelopen vier jaar. Ik durf te zeggen dat dit een groep was waar ik zo mee in een coalitie zou durven stappen om een stabiele vier jaar tegemoet te gaan.’

SP Gorinchem vind het dan ook een dappere en terechte keus van Stadsbelang dat zij in het kader van een nieuwe bestuurscultuur ervoor kiezen om het echt over een andere boeg te gooien. Een compliment waardig in het kader van het streven naar een nieuwe en meer fatsoenlijke bestuurscultuur.

Onze fractie is daarom zeer verheugd om deel uit te mogen maken van het proces tot coalitievorming. Het zou immers volgens onze fractievoorzitter Eva Dansen ‘in Gorinchem moeten gaan om het vertrouwen naar elkaar en van de burger'