Coming-Out dag het moment voor concrete actie!

11 oktober 2020

Coming-Out dag het moment voor concrete actie!

Foto: Dimitri Vroegh

Iedereen zou het hele jaar door zichzelf moeten kunnen zijn! Gorkum heeft de ambitie om de regenboogstad te zijn. Vandaag, elf oktober is het Coming-Out dag, een dag waarbij aandacht wordt besteed aan het moment waarop men openlijk voor zijn of haar geaardheid uit kan komen. Een prima moment om de balans op te maken, wat is er nu gedaan om de tolerantie in onze prachtige stad te verbeteren?

Toen de SP in 2019 aan de wethouder vroeg hoe Gorkum omgaat met discriminatie, kregen we ontwijkende antwoorden en mooie praatjes die los stonden van onze inhoudelijke vragen. Laten we eerlijk zijn, de emancipatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders, interseksuelen en iedereen die niet in een hokje gestopt wil worden verdient echt beter dan ontwijkende antwoorden en politiek correcte praatjes. Coming-Out dag is wat SP Gorinchem betreft daarom ook het perfecte moment om LHBTI’ers een steuntje in de rug te geven. Al was het maar vanwege de boodschap dat zij er ook mogen zijn, immers waarom verdragen als je ook kan accepteren? Liefde is toch het mooiste dat de mens te bieden heeft!

Wij gaan daarom over tot actie en concrete voorstellen om daadwerkelijk de regenboogstad te worden oftewel: “de stad van tolerantie”. Tijdens de begroting van gemeente Gorinchem zullen wij een motie indienen over het regenboogpad. Een regenboogpad is een zebrapad dat voorzien is van de kleuren van de regenboogvlag om zo aandacht te vragen voor diversiteit en de acceptatie van LHBTI’ers.

Inmiddels gingen al bijna 40 gemeenten Gorkum voor als het gaat om het aanleggen van een regenboogpad. De “stad van tolerantie” loopt dus nog behoorlijk achter als het gaat om concrete signalen van emancipatie. Dit terwijl de roep vanuit de stad en de signalen die wij als SP Gorinchem ontvangen erg groot zijn. Wij roepen het college daarom op om onze uiteindelijke motie positief te adviseren tijdens de begroting.

Laat Gorcum nu eens voorop lopen!

Heb lef, omarm en wees echt de Stad van Liefde.