Het recht op goede huisvesting

11 mei 2020

Het recht op goede huisvesting

Thuiswerken en thuisblijven, maar wat als je geen goede huisvesting hebt?​

Van ons allen wordt verwacht dat we zoveel mogelijk thuiswerken en thuisblijven om zo grote aantallen mensen te vermijden. De vraag is echter hoe deze maatregelen zich verhouden tot de situatie waarin arbeidsmigranten zich in onze regio bevinden. Velen van hen zitten met vreemden dicht op elkaar in woningen en werken op plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Daarnaast zullen veel arbeidsmigranten vanwege hun kwetsbare positie op de arbeidsmarkt al snel hun baan verliezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oproepcontracten of arbeidsmigranten die op uitzendbasis werken. ​SP Gorinchem maakt zichzelf zorgen over de positie van arbeidsmigranten tijdens de coronacrisis. Wij stellen daarom vragen aan het College van burgemeester en wethouders van Gorinchem. Zo zijn wij bijvoorbeeld bezorgd over de huisvesting van deze migranten als het gaat om te dicht op elkaar wonen, het delen van een slaapkamer en het niet hebben van goede medische faciliteiten. Dit zijn allemaal omstandigheden die tijdens deze crisis extra schadelijk zijn als het gaat om de verspreiding van corona. Verder stellen wij vragen omtrent het veilig vervoer van de arbeidsmigranten in Gorinchem en het goed voorlichten van arbeidsmigranten.​

Lees hieronder alle vragen die wij aan het college hebben gesteld.