(on)ambitieus alcohol beleid

3 november 2019

(on)ambitieus alcohol beleid

Tijdens de parallelsessie op 17 oktober werd het definitieve beleid omtrent het handhavingsplan voor alcohol gepresenteerd. In dit plan staat beschreven wat de gemeente (in samenwerking met verscheidene organisaties uit de stad) gaat doen ten aanzien van misbruik omtrent alcohol. Zo ook als het gaat om het tegengaan van het alcoholgebruik van minderjarigen.

Op dit moment is er sprake van een dramatische situatie in Gorinchem als het gaat om alcoholgebruik onder jongeren. Zo krijgen minderjarige jongeren in maar liefst 80 procent van de keren dat zij alcohol gaan kopen dit ook mee! Bij bijvoorbeeld
cafetaria’s gaat het nog slechter als het gaat om de alcohol verkoop aan mensen onder de 18. Hier is het nalevingspercentage van de regels slechts 6 procent. In 94 procent van de gevallen krijgen jongeren bij cafetaria’s dus gewoon alcohol mee! Dit zijn natuurlijk totaal onacceptabele percentages en dat er beleid moet komen als het gaat om alcoholbeleid is duidelijk.

Toen wij als SP fractie echter de maatregelen die tegenover deze slechte percentages staan te zien kregen, waren wij op zijn minst verbaast. Om weer naar het voorbeeld van cafetaria’s te kijken neemt het college van burgemeester en wethouders
genoegen met de veelste lage percentage doelstelling van 35 procent. Bijna twee op de drie jongeren onder de 18 zouden bij deze doelstelling nog steeds alcohol meekrijgen.

Ook hebben wij zeer grote problemen als het gaat om handhaving. Zo kaartte onze fractie assistent Aron Foppen aan dat een onderneming in dit plan meermaals in de fout kan gaan bij de verkoop van alcohol aan minderjarigen voordat er daadwerkelijk
maatregelen worden genomen. Stelt u voor, u rijdt te hard en u wordt vervolgens langs de weg gezet. Enigszins geërgerd draait u het autoraampje open, een boete verwachtend. Echter zegt de agent: volgende keer niet meer doen hoor, foei! De week daarop rijdt u weer te hard, hierop krijgt u voor de tweede keer een waarschuwing. Pas bij de derde keer te hard rijden zal u bekeurd worden. Exact dit tafereel speelt zich af in dit plan. De alcoholverkopende organisaties kunnen eerst meermaals de fout in gaan. Pas na verscheidene fouten volgt pas een boete. Het enige dat een alcoholverkopende onderneming hoeft te doen voor deze luxe behandeling is zichzelf aanmelden bij een convenant.

Onze fractievoorzitter Ariën van Houwelingen heeft tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag deze punten weer kort aangekaart. Dit doormiddel van een stemverklaring. De SP fractie heeft tot onze schrik als enige tegen dit niet ambitieuze
alcoholbeleid gestemd. In Gorinchem zou de veiligheid en de gezondheid van onze jongeren centraal moeten staan. Echter vinden de andere partijen blijkbaar streefgetallen van 35 procent hoog genoeg als het om de gezondheid van jongeren gaat.