Liefde is geen zonde.

10 januari 2019

Liefde is geen zonde.

Wie hoort van de Nashville-verklaring zal misschien kunnen denken aan het Amerika van de jaren 70. De tijd waarin een referendum werd georganiseerd vóór het verbannen van homoseksuele leraren op scholen en Harvey Milk, de eerste openlijk homoseksuele politicus in Amerika, die werd doodgeschoten.
Maar niets is minder waar: de verklaring over “de bijbelse liefde” stamt uit 2017, twee jaar nadat de rechter oordeelde dat het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht niet in strijd is met de Amerikaanse grondwet en iedereen met elkaar mag trouwen.
Een (late) zege voor de mensenrechten, maar een doorn in het oog voor de conservatieve Amerikaan, die geen getorn wenst aan eeuwenoude gewoontes.

En anderhalf jaar later is er plots de Nederlandse Nashville-verklaring. Wat is de reden voor deze hang naar een conservatieve man-vrouwverhouding als enige mogelijkheid? Is het de opmars van de genderneutrale samenleving, de #metoo beweging, de rechtszaak van de anti-homoflyers  in Amsterdam of de leegloop van de kerken?
“Het is geen anti-homomanifest, ” verklaart dominee Maarten Klaassen, één van de initiatiefnemers van de Nashville-verklaring. Maar deze man spreekt ook van “homoseksuele onreinheid” en streeft bovendien naar een celibatair bestaan voor mensen met een homoseksuele geaardheid. (Of “gerichtheid”, zoals Kees van der Staaij het hardnekkig noemt.)
Klaassen, een man die een regenboogvlag “een behoorlijke agressieve campagne” vindt en het opkomen van mensenrechten een “homolobby” noemt, komt uitgerekend in de week van hun betoog naar de Grote kerk in Gorcum.
Maar zitten de Gorcummers in godsnaam wel te wachten op een man die terug wil naar de tijd van zittend slapen en kuisheidsgordels?
Het antwoord is nee.
Met de jaren is het bij de meeste mensen wel doorgedrongen dat we allemaal dezelfde wezens zijn: of we nu man of vrouw zijn, een licht of donker tintje hebben, een arm minder of een teen meer hebben, verliefd worden op mannen, vrouwen, allebei of geen.

Daarom is de SP tegen de komst van dominee Maarten Klaassen.
Iedereen mag leven zoals hij of zij het liefste wil - mits ze anderen er niet mee lastig vallen of kwaad mee doen.
Want prediken dat homoseksualiteit een zonde is, is ongevraagd binnenvallen in de huis- en slaapkamers van mensen - ja, mensen en geen zondaars- en dat vindt de SP wel degelijk een serieuze poging tot het afpakken van mensenrechten.
Zoals we nooit meer terug moeten willen naar de slavernij moeten we ook nooit meer terug willen gaan naar de tijd dat mensen niet van elkaar mogen houden, omdat ze geen Adam en Eva heten.

Want laten we duidelijk zijn, dominee Klaassen:
Liefde is het mooiste dat de mens te bieden heeft en dat is absoluut geen zonde!