Dodenherdenking 4 mei 2016

8 mei 2016

Dodenherdenking 4 mei 2016

Foto: SP

Onder auspicien van het 4 mei comité Gorinchem is woensdag jl. een waardige herdenking van de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog en het oorlogsgeweld sindsdien gehouden.

De plechtigheid in de Grote Kerk kreeg dit jaar een bijzondere lading door het meedoen van een aantal vluchtelingen, die in Gorinchem zijn gehuisvest in het voormalig belastingkantoor. Een groep kinderen van basisonderwijs Noodopvang zong een lied en één basisschoolleerling droeg een gedicht voor. De Irakese vluchteling Alghaith (“Ray”) Ali hield in vlekkeloos Nederlands een toespraak over vrijheid.

Namens het 4 mei comité werd het woord gevoerd door de voorzitter, Hans Ruitenbeek en Matthijs van der Baan. Locoburgemeester Eva Dansen hield een toespraak over het thema van de herdenking 2016, waarin zij met name inging op de bereidheid om vrijheid te delen. U vindt deze toespraak elders op deze site.

De muzikale omlijsting was in handen van een tweetal leerlingen van het gymnasium Camphusianum, Femke Huisman en Jasper van Sprundel en van stadsorganist Gerben Budding.

Na afloop van de herdenking gingen de aanwezigen in een stille tocht naar het monument Buiten de Waterpoort, waar de Koninklijke Harmonie De Bazuin koraalmuziek uitvoerde, twee minuten stilte in acht werden genomen en ook door de SP fractie en bestuur bloemen werden gelegd.