Wat vindt de SP in Gorinchem er van ?

18 maart 2016

Wat vindt de SP in Gorinchem er van ?

Er is van alles en nog wat aan de  hand in Gorinchem. In de plaatselijke pers zie je allerlei berichten over uiteeenlopende onderwerpen, van beleid vor de miniman tot investeren in de schouwburg, van ontwikkelingen rond de veerdienst tot  "visie van de stad"

Aan de hand van recente onderwerpen uit de gemeenteraad willen we nog eens wat zaken de revue laten passeren. We doen dat hoofdzakelijk aan de hand van in de raad door de fractie ingenomen standpunten.

De komende tijd zult u deze standpunten hier in willekeurige volgorde voorbij zien komen. U kunt ook altijd zoeken naar onze standpunten via de zoekfunctie in de linker kolom.

Wilt u reageren?  Doe dat gerust via de site. Uw mening wordt geplaatst (mits niet beledigend voor wie dan ook).

De minima

Er is de afgelopen jaren een heleboel bezuinigd en uitgekleed. Dit geldt zowel voor regelingen vanuit het
Rijk, bezuinigingen op de zorg bijvoorbeeld, de belastingen worden nooit minder, altijd meer. Regelingen voor onze burgers zijn versoberd. Er is bezuinigd op maatschappelijk werk, cultuur en ook op
gemeentelijk niveau op zorg. Aan dagelijks levensonderhoud, zorg en verzekeringen ben je steeds meer kwijt. Nu zijn er genoeg schouders die dat kunnen dragen, de een met meer gemak dan de andere. Maar er zijn ook schouders die moeten kiezen tussen kinderschoenen en warm eten. Die elke maand als een enorme uitdaging zien of nog erger, elk einde van de maand met angst bezien. Een uitkering is geen vetpot en langdurige bijstand zeker niet. Gelukkig hebben we als Gorinchem een heel stel aanvullende regelingen voor mensen in de bijstand, tichting Leergeld kan helpen bij middelen die nodig zijn voor het onderwijs, en zo zijn er nog een paar. Voor Rutte 2 hadden we deze regelingen ook voor mensen met een inkomen tot 120 procent van de bijstandsnorm. Deze zijn toen, tegen onze zin in ieder geval, afgeschaft, omdat het wettelijk verboden was. Dit verbod is ondertussen weer opgeheven.

Hierdoor is ook de discussie al enige maanden geleden weer opgelaaid over het terug gaan naar de norm van
120%. Voor ons als SP is dat geen discussie. En in de discussies in de werkgroep over de “drie decentralisaties” bleek dat dit bij meerdere partijen leefde: CU/SGP, GL, PvdA, Gorinchem actief, fractie
hoogesteeger en D66 . De zorg voor mensen die het minder breed hebben is een belangrijke. Mensen die willen werken en de bijstand uit gaan, komen nu een drempel tegen, de armoedeval. Omdat verschillende regelingen weg vallen als je uit de bijstand komt, kan
het zo maar zijn, dat je financieel slechter af bent dan in de bijstand. Op dat moment kiezen voor werk, omdat je dat zoveel meer kan brengen voor je toekomst, voor jou als persoon met je ontwikkeling, je contacten en dergelijke, wordt dan een verkapte afstraffing. We waarderen deze mensen die voor zichzelf kiezen en
toch aan het werk gaan, maar eerlijk is het niet. Rond de 120 procent van de bijstandsnorm ligt de kantelingen van waar verdienen loont. En het is vreemd dat door regelingen vanuit rijkswege deze armoedeval mede bepaald wordt. Het is een schone taak aan de landelijke partijen om daar verandering in te brengen. Op dit moment is de situatie echter zoals hij is en wordt er landelijk nog niets veranderd. Wij,
als gemeente, kunnen wat veranderen op het niveau waarop we invloed hebben. En als gemeente is dat op het vlak van het beschikbaar stellen voor bepaald regelingen voor mensen tot een inkomen tot 120 %
van het bijstandsniveau. Met een aantal partijen hebben we in de Begrotingsraad een motie gemaakt om te vragen om deze extra regelingen weer terug te brengen naar deze 120% norm.

De armoedeval is een van de overwegingen om deze regeling weer in ere te herstellen, maar ook het
feit dat gezinnen met kleine inkomens een grotere kans hebben op schulden, minder makkelijk mee kunnen doen in de maatschappij en dat het voor kinderen die in armoede opgroeien meestal lastiger is om een
goede opleiding te volgen door praktische problemen waar ze tegenaan lopen. En ook hier weer lopen ze aan tegen regelingen die uitgekleed worden zoals de studiebeurs, maar ook de steeds hogere kosten van
onderwijs, al is het maar de verplichte tablet voor de middelbare school. Stichting Leergeld is een belangrijke partner in dit geheel en voor sommigen een belangrijke steun.

De gemeenteraad heeft die motie aangenomen, zodat voor veel mensen in Gorinchem het leven weer een
beetje aangenamer is geworden.

Bijstand en bijverdienen

Hoe licht je je burgers in over wat er mag als je bijstand hebt. Onze fractievoorzitter, Nanine van Dalen
informeerde bij de wethouders tijdens de begrotingsbehandeling naar de informatievoorziening van mensen over bijverdiensten en bijstand.
De gemeente Amsterdam heeft op de gemeente-site daarover een stukje staan waarin duidelijk wordt gemaakt wat je mag met eventuele vergoeding voor vrijwilligerswerk e.d.

Op de site van onze sociale dienst kon ze daarover niets vinden. Uit het antwoord bleek, dat het wel op de
site stond, maar met een heel “verhullende” ambtelijke term. Toegezegd werd aan dit stukje communicatie wat te verbeteren.

Cultuur

Bij de begrotingsbehandeling is vanuit de SP fractie aandacht gevraagd voor de bibliotheek.

De bibliotheek is een, wat ons betreft, onmisbare basis voorziening in Gorinchem. Een punt om informatie te
halen, mensen te ontmoeten en het is goed bereikbaar voor iedereen. Er is nu nog geen goed zicht op de clustering van functies binnen het
Huis van Inspiratie. Wat gaan ze samen doen en vooral in welk gebouw of gebouwen. De kans blijft dat de bezuiniging, zoals eerder vastgesteld, op de bibliotheek verhaald zal worden. Dit zal gevolgen hebben voor de openingstijden. De bibliotheek draait nu al een
aanzienlijk aantal dagdelen op vrijwilligers. En het is fijn dat dat kan, maar vrijwilligers kunnen en mogen een heleboel taken niet doen.
Het zijn gástvrouwen en -heren. Nog minder inzet van professionals  heeft invloed op de kwaliteit en de diensten die geleverd kunnen worden.. Het is een punt dat we zeker mee zullen nemen in het cultuurdebat.

Dat cultuurdebat is tot nu toe achterwege gebleven omdat de nadruk erg uitdrukkelijk op het ald dan
niet behouden van De Nieuwe Doelen is komen te liggen. Aan de vooravond van de behandeling van dit onderwerp in de raadsvergadering van 10 maart jl. schreef de fractiewoordvoerder in “Raadspraat”
(De Stad Gorinchem van 8 maart 2016) een bijdrage waarin het standpunt van de fractie werd verwoord. Een standpunt waarin de fractie met pijn in het hart afscheid nam van de (professionele) exploitatie van de schouwburg. De fractie wil graag op zoek naar een
mogelijkheid om cultuurgeld op een verantwoorde wijze te besteden aan cultuur en niet aan de exploitatie van een gebouw, dat zichzelf overleefd heeft. Inmiddels heeft de gemeenteraad het collegeadvies
gevolgd en besloten om de professionele exploitatie te beëindigen.

Namens de SP fractie heeft Karl Lutterkort in die vergadering het volgende gezegd:

Wij staan op het punt een onaangenaam en, naar het zich laat aanzien, onomkeerbaar besluit te
nemen. Nochtans zie ik geen andere optie en geen enkele uitweg.

Het komt mij voor dat een vorig college en een vorige raad er bij de vaststelling van de cultuurnota
er wat al te makkelijk van zijn uitgegaan dat de culturele instellingen bij sterk dalende subsidiëring zelf ‘hun broek wel konden ophouden’.

Wat betreft De Nieuwe Doelen is niets minder waar gebleken en dat was precies wat men redelijkerwijs
kon verwachten. De financiële positie van onze schouwburg is eigenlijk van meet af aan wankel geweest en het was dan ook een vast terugkerend ritueel dat deze raad extra geld moest fourneren. Leden van deze, de huidige raad zullen zich ongetwijfeld herinneren dat wij begin 2015 met een bedrag van 250,000 Euro moesten bijspringen, niet
om het theater voor de toekomst te behouden, maar om de lopende voorstellingen tot het einde van het seizoen voort te zetten, want daarna gooide het bestuur de handdoek in de ring.

Dergelijke financiële interventies waren een met een zekere regelmaat terugkerend ritueel. Zo besloot
een vorige raad in 2011 op voorstel van het vorig college om maar liefst 432.500,00 Euro te onttrekken aan de algemene reserve om – ik citeer – ‘de financiële problemen van de stichting de Nieuwe Doelen op te lossen”, een interventie die blijkbaar niet helemaal
geslaagd is. Daarenboven haalde men nog eens een bedrag van 96.000,00 Euro uit de algemene reserve voor ‘onderhoud aan de schouwburg op zeer korte termijn’. Gaat men verder terug in de tijd, vindt men
ongetwijfeld meer voorbeelden.

Thans zien wij ons geplaats voor een situatie waarbij naast de jaarlijkse vaste subsidie ook nog een
bedrag van 9.500.000 Euro ten behoeve van achterstallig onderhoud over een periode van zo’n twintig jaar moeten uitsmeren, zo’n
slordige 475.000 Euro per jaar en dat terwijl in de huidige situatie de Nieuwe Doelen al onevenredig op de cultuurbegroting drukt. Met het college is de SP-fractie van mening dat daarbij een situatie is bereikt die onaanvaardbaar is. Er moet een eind komen aan
voortdurende overbestedingen en aan de schier ondragelijke druk die het theater uitoefent op het cultuurbudget. Sluiting is daartoe de enige mogelijkheid.

De vraag is dan natuurlijk: wat dan?
Ik denk dat de quickscan daar antwoord op moet geven. Al eerder heb ik aangegeven aan welke parameters een dergelijke quickscan wat ons
betreft dient te voldoen: er moeten zo veel mogelijk varianten worden onderzocht. Inzet daarbij zou, naar het oordeel van mijn fractie, moeten zijn dat wij een groot podium houden dan wel vinden dat geschikt is voor niet professionele bespeling. Daar bestaat in onze
stad immers aantoonbaar behoefte aan.

Tot slot wil ik er op wijze dat de SP zich in het verleden wel degelijk voor behoud van het theater heeft ingespannen en dat de beslissing ons zeker pijn doet. Nog in het programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 spraken wij
ons in krachtige woorden uit voor behoud van het theater. Die woorden waren ten zeerste gemeend en er lag de overtuiging aan ten grondslag dat een stad als de onze een theater verdient, nodig heeft. De vraag
is echter en die vraag is bij nader inzien uitermate prangend en pijnlijk gebleken: tot welke prijs?

Een mens moet keuzes maken in zijn leven en bereid zijn terug te komen op standpunten en beslissingen
die door de tijd zijn achterhaald. Mutatis mutandis geldt hetzelfde voor deze raad. In dat licht bezien, vindt de SP-fracties voorstellen die leiden tot langer pappen en nathouden in hoge mate ongewenst. Wij
zullen dan ook tegen het amendement waarin het ‘in standhouden van professionele podiumkunsten’ wordt bepleit stemmen. Een motie met een vergelijkbare strekking komt ons gezien de voorziene quickscan en
de ruime taakstelling daarvoor in hoge mate overbodig voor.

De Nieuwe Doelen heeft tijd, geld en kansen gehad. De bezettingsgraad is gemiddeld nooit boven de 60%
uitgekomen en heeft deze stad enorme sommen geld gekost. Aan die situatie moet een einde komen, jammer, maar helaas…

Participatie

Participeren kun je op veel manieren.
Het is het bestuurlijke modewoord van deze tijd. Uiteraard heeft ook de SP daarover een mening. Onze fractievoorzitter heeft bij de begrotingsbehandeling het o.m. gehad over het betrekken van burgers
bij de gemeentelijke besluitvorming. Zij zei hierover:

Met de nieuwe vergaderstructuur, die we inds januari 2016 hebben, zal er voor bewoners een duidelijkere rol
zijn weg gelegd. De vergaderingen in deelsessies op onderwerp zullen het interessanter maken, dat hopen we althans, voor burgers om te komen kijken en mee te praten op momenten dat onderwerpen, waar zij
interesse in hebben, besproken worden. Je hoeft dan niet een hele vergadering uit te zitten met allerhande losse onderwerpen, die je wellicht totaal niet intersseren. Zal het wennen worden en uit
proberen? Absoluut. Maar hopelijk kunnen we met zijn allen in gesprek blijven over dit proces en horen we verbeterpunten graag van onze burgers.

Ook zelfredzaamheid is “hot”; je kunt het in één adem noemen met participatie.

Eén van de instrumenten die we daarbij inzetten is de klussendienst. En anders dan de naam doet vermoeden, gaat dat niet alleen om klussen die gedaan worden voor chronisch zieken en ouderen. De boodschappendienst valt hier ook bijvoorbeeld
onder. En even boodschappen doen is niet alleen de gewone handeling van even naar de winkel, maar ook het praatje met de eventuele vrijwilliger, je neus buiten de deur steken en zien wat er allemaal gebeurt in de wereld. Wat ons betreft een zeer belangrijke
voorziening die in stand moet blijven.

Veerdienst

De veerdiensten zijn een nuttige aanvulling op het openbaar vervoer. Maar de financiering daarvan
blijft een grote zorg voor de gemeente. Zonder inzet van de betrokken gemeenten en provincies wordt het moeilijk om financieel niet “kopje onder te gaan”.

Wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten op de uitslag van het onderzoek over de veerdiensten. Het is wat ons
betreft een dossier waar, nog steeds, goed en snel naar gekeken moet worden.

Openbaar vervoer

* Goed openbaar vervoer is een basisvoorziening. Eindelijk gaat er wat gedaan worden aan het
tunneltje bij het station. Het kost wat jaren en een heleboel bureaucratie, maar de gezamenlijke acties van SP met het gehandicaptenplatform en anderen werpen eindelijk nu hun vruchten af.

En dan komt binnen afzienbare tijd ook nog de proef met de buurtbus door de Lingewijk. Nu hebben wij gehoord dat er vanuit de provincie wel oren naar is om lichte bussen te laten rijden door de wijk, vanuit een gewone dienstregeling. Het zou zo maar kunnen zijn dat deze twee plannen elkaar kunnen versterken.
Vanuit deze samenwerking kunnen wij misschien wel meer bereiken met een permanenter resultaat. Van belang is dan natuurlijk dat samenspraak op korte termijn plaats zou vinden.

De SP-fractie is benieuwd naar de resultaten van het overleg tussen provincie en gemeente.

Welzijnswerk

In het afgelopen jaar is het welzijnswerk weer ondergebracht bij The Mall en hebben we in elk stadsdeel nog steeds een buurthuis. Resultaten waar de SP en velen met ons blij mee zijn.

Een positief signaal vinden we in de tweede turap (tussenraportage van de gemeente):

Bij het nadenken over de camera uitleesruimte en toezicht en handhaving wordt meteen nagedacht over
een bezinning op hoe om te gaan met WMO, jeugd, Gorinchem beweegt en wijkbeheer. De oude gedachten van hokjes, beleidsterreinen en potjes geld zal hierdoor nog meer los gelaten moeten worden. Een kijk op het grotere geheel is daarvoor nodig. Er zal veel meer in contact met  elkaar moeten worden gewerkt. Dit is alleen maar beter voor de basisverbindingen in de stad. Binnenkort zullen we op de SP site
nader op ingaan.