Vluchtelingen zijn hier welkom

17 september 2015

Vluchtelingen zijn hier welkom

Vanuit het Midden-Oosten en Afrika stromen grote aantallen mensen naar West-Europa. Ze verlaten huis en haard om vrijheid en veiligheid te zoeken op ons continent. In het nieuws wordt gesproken over vluchtelingenstromen, maar het gaat eerst en vooral om mensen die een veilig heenkomen zoeken. Gewoon mensen, die doen wat je in die omstandigheden zelf ook zou doen.

Het is een illusie om te denken, dat we in Nederland en dus ook in Gorinchem hier niets mee te maken hebben. Voor de SP is solidariteit, ook internationaal, een groot goed. Duitsland vangt momenteel veel mensen op, maar er zullen ongetwijfeld duizenden ook doorstromen naar Nederland.

Het Kabinet heeft wat vage oproepen gedaan in de richting van gemeenten en burgers om in actie te komen. Erg veel lijn zit daar overigens nog niet in. In het verleden heeft de Gorcumse gemeenteraad ingestemd met opnieuw de komst van een asielzoekerscentrum in de stad. De instantie, die dat moest regelen, het COA (Centraal opvangorgaan asielzoekers), heeft daarvan toen geen gebruik gemaakt.

In de onduidelijkheid, die nu bestaat heeft de fractie van GroenLinks vragen aan het college gesteld over de bereidheid om mee te werken aan de opvang van vluchtelingen. Ook wilde de fractie weten of er in Gorinchem achterstand bestaat met de huisvesting van zgn. “statushouders” (dat zijn vluchtelingen die mogen blijven).

Namens het college van B en W heeft wethouder Eva Dansen uitgelegd dat zij al bezig is geweest met het COA en dat we vanuit Gorinchem op een verzoek van het COA positief zullen reageren. Ze verwees daarbij ook naar eerder overleg, dat het college met het COA heeft gehad, maar dat toen niet tot resultaat heeft geleid. Uit de brede steun, die door de gemeenteraad werd gegeven voor het voortzetten van het in 2011 ingezette beleid voelt ze zich gesterkt om het overleg in te gaan. Verder kon ze meedelen, dat er geen achterstanden zijn bij het huisvesten van “statushouders”

Een motie van de PvdA zal (waarschijnlijk) in de raad van 24 september a.s. worden behandeld. Niet omdat de gemeenteraad en het college nu geen besluit wilden nemen, zoals in de pers werd gesuggereerd, maar omdat besluiten in een reguliere openbare vergadering moeten worden genomen, omdat ze anders niet geldig zijn. Het is overigens maar de vraag of die motie dan nog actuele waarde heeft.

Wat de SP betreft gaat het college/de wethouder nu verder met informatie verzamelen, zodat we op 24 september a.s. goed voorbereid de vergadering kunnen ingaan en mogelijk ook al concrete besluiten nemen. De SP was in 2011 al voor een menswaardige opvang van asielzoekers en we zijn dat ook nu. Het is aan het college van burgemeester en wethouders en het COA om daarvoor geschikte locaties te vinden en daarover voorstellen te doen.