Meer perspectief voor Gorinchem

13 juli 2015

Meer perspectief voor Gorinchem

Foto: SP

In de raadsvergadering van 9 juli jl. werden de jaarstukken 2014 en de Perspectiefnota 2015 behandeld. De resultaten over het vorige jaar leverden een overschot op en ook in de komende jaren is een gunstig resultaat te verwachten.

Het college stelde voor om daar voorzichtig mee om te gaan. Voor het eerst sinds jaren blijft er geld over
(ca. €  2,5 miljoen per 31/12/2014), maar Gorinchem heeft een reusachtige schuldenberg, nl € 171 miljoen . Dat is dus een ongeveer € 5.000 per Gorcummer. De SP heeft hierover in het verleden al z’n zorg uitgesproken. Het is beter de verhouding tussen schuld en eigen vermogen naar normale proporties terug te brengen. Bovendien zijn er nog tal van risico’s, die ons mooie
toekomstbeeld bedreigen.

De coalitie vond, dat de door het college voorgestelde lijn gevolgd moest worden, de oppositie kwam echter met een waslijst aan wensen, die geld kostten. Onderwerpen die veelvuldig terugkwamen bij verschillende partijen waren onder andere het niveau van het groenonderhoud, intensiveren van
stadspromotie, de straatcoach en de hoeveelheid starterswoningen.

De TuRap en Perspectiefnota zijn uiteindelijk
beide aangenomen door de raad.

De moties en amendementen die daarnaast zijn
aangenomen gaan over

Nog meer inzet op milieuvriendelijk bestrijden van onkruid op verharding

Openbare wifi spots in de binnenstad