Werkbezoek bij The Mall

20 maart 2015

Werkbezoek bij The Mall

Sinds het begin van het jaar is de gemeente bezig met een transitie op allerlei terreinen, het welzijnswerk en het jongerenwerk is een van de onderdelen daarvan. The Mall heeft altijd al een deel van het jongerenwerk gedaan en sinds vorig jaar doet ze al het jongerenwerk. Tijd om eens een bezoekje te brengen en verder te kijken dan papieren jaaroverzichten en cijfers die we tijdens de begroting voor ons neus krijgen.

Ik begon de middag bij het inlooppunt in de Gildenwijk in de Brede School. Hier kreeg ik uitleg over een nieuw traject waarbij ze jongeren, die al bekend zijn met The Mall en een taakstraf krijgen, een taakstrafplaats bieden en tegelijk de jongeren coachen op punten waar ze tegenaan lopen.

Ik kreeg een rondleiding in de sporthal bij het street soccer, waar ze samenwerken met Gorinchem beweegt. Een hal vol met jongens die achter de bal aanrennen. Waarbij ook al een zeer jonge doelgroep aanwezig is, vanaf een jaar of 9,10.

Na het voetballen begint de inloop. Daarbij was ook de student-vrijwilliger van het project Student4Buurtvrijwilliger. Een samenwerking van Poort6, MEE en The Mall, waarbij woningbehoefte voor de student met vrijwilligerswerk gecombineerd wordt. Mooi om te merken dat de studierichting en het werk wat hij doet precies aansluit op het werk dat hij hier doet. Wat mij betreft een mooi experiment. Van beide kanten bevalt het ook erg goed.

Opvallend is dat de inloop een hoog testosteron gehalte heeft. Jongens die gamen met voetbal, poolen en muziek draaien. Geen plaats waar je je als meisje snel thuis zal voelen. Ook hier waren veel tienjarigen en iets erboven. Voor mij is dat wel goed om te zien. Bij  het praten over beleid hebben we het vaak over pubers en niet zo vaak over de jongpubers. Iets voor ons om goed in de gaten te houden dus. De behoefte is er zeker. Ondanks dat het een minder drukke dag was door de wedstrijden op het Cruijf court  is er de hele middag een flinke bezetting. De hoeveelheid jongpubers is een ontwikkeling die ze zelf ook waarnemen en waardoor ze gaan kijken hoe ze kunnen gaan sturen op leeftijd en activiteiten.

Een uur of drie praten met jongerenwerkers, vrijwilliger en inlopers geeft een aardig beeld over hoe het draait op zo’n middag. Als ze nieuwsgierig waren naar dat andere gezicht kreeg ik een hand en de vraag of ik van de inspectie was. Dat je mee komt lopen om te kijken hoe het in de praktijk gaat leverde leuke gesprekken op.

Omdat meiden dit niet zien of voelen als een inloopplaats voor hen is er de meideninloop in de Rozenobel, een samenwerking tussen Helder Jeugdwerk en The Mall. Deze avond waren daar 12 meiden die, in overleg met de jongerenwerker, hadden gekozen voor cake bakken en kaarsen maken. Zelfstandigheid staat hoog in het vaandel daar. Uitproberen, ondervinden en bedenken of het de handigste manier is. Heel leuk om te zien hoe de samenwerking met elkaar gaat en de sfeer die er hangt. En natuurlijk maak ik ook een kaars mee en voor je het weet ben je met kletsen en meedoen twee uur verder.

Ik vond het een zeer nuttige middag/avond. De hoeveelheid tijd die je er in stopt geeft de mensen van The Mall tijd om hun verhaal te vertellen, maar geeft jezelf ook de tijd om heel veel te vragen en door te vragenWat doen jullie, hoe werken jullie, vanuit welke grondgedachten, hoe pakken jullie dingen aan en hoe zit het met die politiek? Of om dingen te signaleren en daarop door te vragen. Dat is wezenlijk anders dan een gesprek met een jongerenwerker alleen of een andere medewerker. Maar het geeft ook de tijd om te kijken en te voelen hoe de sfeer is en hoe alles loopt. Over een tijdje hebben we het in de raad over buurthuizen, jongerenwerk etc. Voor het jongerenwerkdeel ben ik gevoed met directe informatie. Op naar een volgend werkbezoek. Ideeen?

Nanine van Dalen