SP vraagt om smallere brandweerwagens voor een bereikbare veilige binnenstad

5 maart 2015

SP vraagt om smallere brandweerwagens voor een bereikbare veilige binnenstad

Op 5 maart woedde er een heftige brand in de historische binnenstad van Gorinchem, hierbij bleek dat de ladderwagens de Tinnegieterssteeg niet in konden. Dit was aanleiding voor de SP om te zoeken naar een oplossing voor dit probleem, die zou gevonden kunnen worden in smallere brandweerwagens, zoals in Naarden. Daarom heeft de SP het college verzocht bij de veiligheidsregio (die gaan over de brandweer) aan te dringen op smallere brandweerwagens voor onze historische binnenstad.

Vragen SP fractie
Onderwerp: Bereikbaarheid binnenstad voor brandweer

Toelichting:
Met de grote brand die in de Tinnegieterssteeg woedde vandaag, kwam bij de SP de vraag op hoe bereikbaar onze historische binnenstad is voor hulpdiensten. Bij de brand in de Tinnegrieterssteeg bleek het niet mogelijk voor de brandweerwagen om de brand dicht genoeg te naderen. Aangezien wij aannemen dat iedereen met ons van mening is dat onze historische binnenstad gekoesterd en behouden moet blijven, zochten wij naar oplossingen. De SP kon zich niet voorstellen dat Gorinchem hier als enige mee zou worstelen, en kwam al gauw een bericht uit Naarden uit 2008 tegen: klik hier
In Naarden blijkt men met een vergelijkbaar probleem te kampen en als oplossing te hebben gevonden een kleinere brandweerauto te gebruiken.

Vragen
1. Bent u met de SP van mening dat de huidige bereikbaarheid van de binnenstad voor de brandweer niet optimaal is?
2. Bent u op de hoogte van het bestaan van smallere brandweerauto`s?
3. Waarom behoren deze smallere brandweerauto`s niet tot de vloot van de brandweer in onze regio?
4. Bent u bereid er bij de veligheidsregio Zuid-Holland-Zuid voor te pleiten dat een dergelijke smalle brandweerauto noodzakelijk is in historische binnensteden zoals Gorinchem? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn?

Namens de SP,
Nanine van Dalen