Provinciale steun voor snelle aanleg lift station Gorinchem

1 maart 2015

Provinciale steun voor snelle aanleg lift station Gorinchem

Naar aanleiding van een werkbezoek van SP-Statenleden Bart Vermeulen en Lies van Aelst aan station Gorinchem, heeft de SP schriftelijke vragen gesteld aan het Provinciebestuur over het uitblijven van de bouw van een lift bij dit station. Vermeulen: ‘We zagen reizigers worstelen met hun fietsen op de trap, om nog maar niet te spreken van de onacceptabele situatie voor mindervaliden. Deze situatie mag zo echt niet langer voortduren’.

In 2011 vroeg de SP ook al aandacht voor deze situatie en toen kreeg de SP te horen dat de lift in 2013 gereed zou zijn. Inmiddels is het 2015 en is er nog geen verbetering zichtbaar.
‘Het station is nu volstrekt onbereikbaar voor mindervaliden, mensen met een kinderwagen, koffer of fiets. De Provincie beloofde financiële steun voor de lift, die laat tot nu toe op zich wachten, en de lift dus ook. Dat terwijl de MerwedeLingeLijn steeds meer reizigers trekt en de provincie meer reizigers de trein in wil lokken’. Aldus van Aelst.

Wat de SP betreft zou de Provincie, die een deel van de kosten van de lift zou betalen, moeten helpen om de vergunningaanvraag voor de aanleg van de lift en de kosten hiervoor zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bereikbare stations zijn een doel van de Provincie, daar moet dan ook steun voor zijn.