Gorinchemse Lies van Aelst opnieuw hoog op SP-lijst

21 februari 2015

Gorinchemse Lies van Aelst opnieuw hoog op SP-lijst

Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten van 18 maart staat Lies van Aelst uit Gorinchem net als in 2011 op nummer twee op de kandidatenlijst voor de SP.

Haar partij bestuurde de afgelopen vier jaar in Zuid-Holland voor het eerst mee.

‘De resultaten mogen er zeker zijn,  maar er is ook nog veel werk aan de winkel. Daar zet ik graag de schouders onder’, aldus Lies van Aelst. ‘Een van onze speerpunten is de bouw van veel meer betaalbare huurwoningen. Op dit moment komt Zuid-Holland zo’n 50.000 betaalbare woningen tekort. Dit kan oplopen tot 200.000’.

Ander belangrijk speerpunt voor de SP is het OV. ‘Het kabinet bezuinigde hier de afgelopen jaren fors op’,  aldus van Aelst. ‘Terwijl  de reizigersgroei op de MerwedeLingeLijn juist aantoont dat investeren in goed OV loont. Deze lijn kan wat ons betreft, net als de rest van het OV, ook de  komende jaren op aandacht van de provincie rekenen’.

Ook binnenvaart, veerponten en goederenvervoer over het spoor kunnen wat de SP betreft de komende jaren op steun van de provincie rekenen. Voordelen hiervan zijn onder meer: minder uitstoot, minder files, ontlasting van wegen en daardoor lagere kosten voor wegaanleg en onderhoud.

Resultaten meebesturen Als voorvechtster van dierenwelzijn is Van Aelst trots dat het coalitieakkoord met de SP voor het eerst in de geschiedenis concrete afspraken over dierenwelzijn bevatte. De komende jaren bouwt deze deze eerste stap graag verder uit.

Ook de portemonnee van de inwoners van Zuid-Holland is belangrijk voor de SP. De partij pleit niet alleen voor de bouw van meer betaalbare woningen. Dankzij een voorstel van Van Aelst worden ook de losse kaartjes in het OV de komende jaren fors goedkoper.

Verder stegen met de SP in het provinciebestuur  de provinciale belastingen de afgelopen vier jaar voor het eerst sinds lange tijd niet. Omdat er ook geen inflatiecorrectie is toegepast, zijn ze zelfs iets gedaald.  In 2007 was de verhoging nog 25%.

Ook op buitenlandse reisjes (-76%), de salarissen van provinciebestuurders (-30%) en inhuur bij dure externe bureaus (-20%) werd de afgelopen vier jaar fors  bespaard.