Holocaust herdenking

26 januari 2015

Holocaust herdenking

Afgelopen zondag hebben we in Gorinchem, net als veel andere gemeenten in Nederland, gevolg gegeven aan een oproep van de Verenigde Naties om de Holocaust te herdenken. Dit jaar is het 70 jaar geleden, dat het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau door het Sovjetleger werd bevrijd. Daarmee kwam een einde aan de vernietigingsactie van de Nazi’s tegen joden en andere minderheden. De gedachte was toen “nooit meer”.

Locoburgemeester Eva Dansen zei in haar toespraak, dat ze liever gezien had dat de herdenking niet nodig was geweest. Ze herinnerde de aanwezigen aan de gebeurtenissen van de afgelopen weken en de bijeenkomst die daarover bij het stadhuis heeft
plaatsgevonden. We herdenken vandaag niet alleen alle slachtoffers van de Nazi’s, maar ook van andere genociden. Het thema van dit jaar is OVER LEVEN. Hoe overleef je als je slachtoffer bent van geweld, onderdrukking en vervolging? Hoe kun je dan een zo normaal mogelijk leven leiden?

Eva Dansen: “Laten wij vandaag zij aan zij staan met degenen die slachtoffer zijn van geweld,onderdrukking en discriminatie. Zodat we samen ervoor zorgen dat iedereen een zo normaal mogelijk leven kan en mag leiden. Ongeacht afkomst, geloof of geaardheid. En ik roep vanaf deze plaats een ieder op om deze verbondenheid, deze saamhorigheid dag in dag uit in de praktijk te brengen. Zodat wat in het verleden is gebeurd een les is voor onze toekomst”.

Vervolgens werd het woord gevoerd door de Opperrabbijn van de Joodse gemeenschap. Hij riep het feit in herinnering, dat in de oorlog 70 joodse stadgenoten zijn afgevoerd door de Duitsers om niet meer terug te komen. Mensen, die ook graag in Gorinchem oud hadden willen worden. Hij noemde ook de andere minderheden, die slachtoffer werden van de Holocaust.

Tenslotte sprak namens de kerken de heer Hamstra, die inging op de voorgeschiedenis van het antisemitisme in de Christelijke kerken. Hij sprak over de eeuwenlange vijandige houding van de kerken tegenover de joden. Uiteindelijk beriepen de nazi’s zich op de uitspraken vanuit de kerken. Hij riep op om de joodse wortels van het christendom niet te vergeten!

De bijeenkomst werd afgesloten met muziek en het leggen van bloemen en kransen.