Verkiezingsdebat ouderenbonden

3 maart 2014

Verkiezingsdebat ouderenbonden

Op 1 maart vond er in De Heul een verkiezingsdebat plaats georganiseerd door de gezamenlijke ouderenbonden.

Op één partij na (Jezus Leeft) waren alle partijen aanwezig. Omdat onze lijsttrekker, Eva Dansen ziek is, is Nanine van Dalen ingevallen.

Het was een goed debat, waarin iedereen nog eens kon vertellen waar zijn/haar partij voor stond. Zo begrepen we dat de VVD vindt, dat de hoogte van het bedrag voor de nieuwe zorgtaken van de gemeente een afgeleide is van het door het Rijk beschikbaar te stellen bedrag. Met andere woorden, de door het Rijk veronderstelde bezuiniging (tot wel 40%) is taakstellend voor de gemeente. Het CDA vindt dat niet acceptabel, want dat zal dan leiden tot een hogere eigen bijdrage in de zorg. Waarvan we het dan wel moeten betalen, wordt niet helemaal duidelijk. Een echt antwoord op de vraag vanuit de zaal wat de relatie tussen dit onderwerp en de extreem hoge kosten van de grondposities van de gemeente bleef achterwege.

Namens de SP heeft Nanine van Dalen nog eens benadrukt, dat de SP onder geen voorwaarde wil bezuinigen op de zorg. Mensen moeten er op kunnen rekenen, dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Een onderwerp, dat ook tot veel discussie leidde wat de vraag over de hoogte van de OZB belasting en de percentages van de jaarlijkse verhoging. Ook de veiligheid in de wijken gaf aanleiding tot een geanimeerde discussie.

De organisatie kan terugkijken op een nuttige leerzame middag, die hopelijk zal leiden tot een hoge opkomst van senioren, die dan de kans kunnen benutten om “100% sociaal” te stemmen.