Stem voor een beter beleid

9 maart 2014

Stem voor een beter beleid

Als het bezoek aan het lijsttrekkersdebat op 6 maart jl. maatgevend is voor de opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem op 19 maart a.s., dan komen de pessimistische voorspellingen van de opiniepeilers waarschijnlijk niet uit. De grote zaal van de Nieuwe Doelen zat bijna vol, terwijl bij de verkiezingsdebatten van 2006 en 2010 de foyer van dat gebouw maar matig bezet was.

De vele bezoekers hebben in een levendig debat kennis kunnen maken met de standpunten van alle 10 deelnemende partijen. Dat leverde voldoende stof op voor discussies over belangrijke zaken, die de komende jaren zullen (blijven) spelen in de gemeentelijke politiek.

Voordat de lijsttrekker konden reageren op stellingen over die belangrijke onderwerpen, mochten ze in twee minuten zich voorstellen en een korte uitleg geven van de belangrijke onderwerpen van hun diverse verkiezingsprogramma’s. Dat varieerde van het liberale standpunt van de VVD (minder gemeente) tot een betoog van Nico ’t Lam (Jezus leeft) die meedeelde eigenlijk geen programma nodig te hebben, omdat zijn partij zich uitsluitend door Gods woord laat leiden.

De SP lijsttrekker, Eva Dansen, benadrukt, dat de SP voor 100% sociaal gaat, landelijk maar ook en vooral lokaal. De SP is van de landelijk opererende partijen verreweg de meest lokale.

Eva Dansen: mensen mogen aanspraak maken op goede zorg en dat de gemeente daar een rol in heeft. Als je thuiszorg nodig hebt hoor je dat gewoon te krijgen en op het niveau dat noodzakelijk is.

Wij vinden dat de gemeente ook een rol heeft bij het waarborgen van een goede gezonde woningmarkt voor mensen met een smalle beurs, voor starters en voor senioren. Wat ons betreft heeft de gemeente een zeer beperkte rol in het realiseren van dure woningen, dat laten we graag aan de markt over.

Goede sociale woningen zijn wat ons betreft betaalbaar, en aanpasbaar voor mensen met een handicap. Als we dat garanderen (samen met Poort6) dan blijft er ruimte genoeg over voor particuliere woningbouw, liefst door samenwerking tussen bouwers en (toekomstige) eigenaren.

En, omdat we een stad willen zijn en blijven, moeten we ons cultuurgoed koesteren, beschermen en betaalbaar houden. Dat betekent dat de SP onze theaters open wil houden, de bibliotheek in stand wil houden, de buurthuizen en de kinderboerderij open wil houden en het museum in stand wil houden.

In tegenstelling tot veel andere partijen laat de SP lijsttrekker er geen twijfel over bestaan, dat er op zorg niet gekort mag worden omdat het geld, dat de gemeente daarvoor krijgt van het Rijk, op is. De vertegenwoordiger van CU-SGP bijvoorbeeld vond dat we het gewoon moeten doen van het geld dat het Rijk beschikbaar stelt. Een standpunt dat ook door de VVD wordt ingenomen. Ook de PvdA doet hier zuinig over.

Een discussie tussen Francis Heijdenrijk Alba (D66) en Eva Dansen over cultuur leidt tot wat vuurwerk, als de D66-er de stelling poneert dat door de bezuinigingen de stad veel meer cultuur krijgt, Eva Dansen: als we zo doorgaan verliezen we cultuur. Het moet anders, een stad zonder bibliotheek? Schei toch uit. Prioriteiten stellen!

In haar slotwoord benadrukt Eva Dansen, dat het belangrijk is om op 19 maart te gaan stemmen; als mensen denken dat het anders en beter moet dan het huidige beleid, stem dan op de SP.