Stadsbelang lift mee met SP

15 januari 2014

Stadsbelang lift mee met SP

Onze plaatselijke pers is doorgaans een betrouwbare bron van informatie. We zouden de krant niet graag missen. Toch lees je soms een bericht en denkt, dat kan niet waar zijn!

Die ervaring hadden we afgelopen zaterdag bij het AD Rivierenland. Onder het kopje Gorinchem kwam een bericht voor over parkeervoorzieningen. Volgens dat bericht heeft de fractie van Stadsbelang schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een presentatie van wethouder Rijsdijk in de raadsbijeenkomst van dinsdag 7 januari jl.

Nou wil het geval, dat de wethouder helemaal geen presentatie heeft gegeven, maar antwoordde op mondelinge vragen van….. Eva Dansen van de SP. Die stelde die vragen n.a.v. een plan van b en w om  lid te worden van de coöperatie ParkeerService. Eva wilde wel graag het één en ander weten over die plannen, bijv. over de kosten en het gebruiksgemak. De vragen van de SP vindt u onderaan dit artikel.

Omdat de antwoorden van de wethouder toch niet echt bevredigend waren, hebben zij en Cees Van der Roest gevraagd om een raadsbehandeling van dit onderwerp, het gaat ten slotte om een investering van een half miljoen Euro. Behandeling, zal nu plaats vinden in de raadsvergadering van 23 januari 2014.

Alle raadsleden krijgen dan volop de kans om mee te discussiëren. Een prima gelegenheid om met elkaar tot een standpunt te komen over een zo belangrijk onderwerp, dat het volgens de SP echt in de gemeenteraad thuis hoort. Als kaderstelling nu ergens nodig is, dan toch wel bij  een onderwerp als dit.

Schriftelijke vragen van fracties aan b en w worden op een lijst van de griffie genoteerd en zo snel mogelijk aan het college en de raadsfracties doorgestuurd. Daar staan alleen onze vragen over het bijenbeleid op, maar geen vragen van Stadsbelang. Navraag bij de krant leerde ons, dat er wel degelijk vragen zijn ingediend door Stadsbelang op 10 januari 2014.

Het is voor ons een raadsel waarom mevrouw Hania, kennelijk ontwaakt door de mondelinge vragen van Eva Dansen van de SP en het verzoek tot agendering van dit onderwerp voor de komende raad, nu alsnog met vragen komt. We zijn echt benieuwd wat de inhoud van die vragen is. Misschien is Stadsbelang het voor deze keer eens met de kritische kanttekeningen van de SP en/of wil ze een graantje meepikken van de publiciteit over dit onderwerp. Dat is in ieder geval deels gelukt, omdat AD Rivierenland het verhaal over haar vragen heeft geplaatst, zonder de oorsprong aan te geven, namelijk de actie van de SP om deze zaak aan de orde te stellen in de raad. We wachten met spanning de toezending van de vragen van Stadsbelang af.

De vragen van de SP luiden als volgt:

1. Wij hebben begrepen dat het lidmaatschap het mogelijk kan maken om gebruik te maken van belparkeren. Waar hangt het van af of dit realiteit wordt?
  2. Wij vragen ons af welke betaalwijze er mogelijk zal worden op de (nieuwe) betaalautomaten. Komt er zowel een mogelijkheid op om het parkeerkaartje met een betaalpas te betalen, als met contant geld?
  3. Wij begrijpen uit het voorhangbesluit dat het lidmaatschap kan worden opgezegd na afronding van de opdracht, maar de gemeente is dan wel verplicht om parkeerautomaten te kopen van ParkeerService. Wij willen graag weten hoe lang de opdracht duurt en wat het de gemeente kan kosten om het lidmaatschap op te zeggen.
  4. Wij zijn benieuwd wat de precieze kosten zullen zijn van het lidmaatschap voor de gemeente. Blijven deze kosten binnen het geraamde budget?
  5. Wat voor invloed zal het lidmaatschap van ParkeerService -en de kosten daarvan- hebben op de ontwikkeling van de parkeertarieven?