Gemeenteraad had gehoord moeten worden in besluit zorgakkoord

17 januari 2014

Gemeenteraad had gehoord moeten worden in besluit zorgakkoord

Tot haar grote verbazing en ongenoegen ontving de SP het bericht, dat de gezamenlijke colleges van B&W in de regio hebben besloten het door de staatssecretaris Van Rijn aangeboden (gewijzigde) zorgakkoord te aanvaarden.

Fractievoorzitter Eva Dansen: ‘Het kan toch niet waar zijn dat een dergelijk besluit met zulke verstrekkende gevolgen, zonder instemming van de gekozen volksvertegenwoordigers genomen is? De SP wil hier zo snel mogelijk opheldering over krijgen van  het college.’ Het verbaast de SP, dat dit (althans in Gorinchem) gebeurd is zonder raadpleging van de gemeenteraad. Uit de massale afwijzing van het akkoord door andere gemeenten (67%) en de politieke onrust over dit onderwerp, blijkt wel, dat het hier om een “zware beslissing” gaat, Een beslissing die flinke gevolgen zal hebben voor de gemeentefinanciën. En dus ook voor hen die zorg nodig hebben. Tenslotte is de gemeenteraad verantwoordelijk voor de gemeentefinanciën

Bij het aangaan van de gemeenschappelijke regeling voor de Regio heeft de SP al kritische kanttekeningen geplaatst bij de gekozen bestuursvorm.

De SP vindt, dat de democratische legitimatie in deze besluitvorming ver te zoeken is, en zal over deze zaak op korte termijn vragen stellen aan het college van B&W van Gorinchem.