Bijen zijn belangrijk

10 januari 2014

Bijen zijn belangrijk

Bijen zijn belangrijk voor het leven op aarde. Het zijn maar kleine beestjes, maar met z'n allen verzetten ze een hoop werk om te zorgen dat er ieder jaar opnieuw weer bloemen worden bestoven en we weer groente en fruit kunnen oogsten.

In onderstaande vragen van SP en GS wordt de aandacht van het college van b en w gevraagd voor bijvriendelijk beleid. De overheid kan zonder hoge kosten bij de keuze van beplanting rekening houden met de bijen, in ieder geval vermijden dat er bij-onvriendelijke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en het houden van bijen bevorderen.

Als de overheid het goede voorbeeld geeft, dan zullen er vast veel Gorcummers volgen.

Vragen:

Inleiding

Bijen in Nederland staan steeds meer onder druk, je kunt bijna niet om de berichten die dit bevestigen heen. Hetzelfde geldt voor de berichten waarin eventuele oplossingen worden geboden om de situatie van de bij te verbeteren. Naar aanleiding hiervan, deze vragen van de SP en GS

1. Bent u bekend met het feit dat neonicotinoïden mede verantwoordelijk zijn voor de massale bijensterfte van de laatste jaren?

2. Bent u bekend met het feit dat de Europese Commissie daarom recent besloot het gebruik in zoverre te beperken, dat bijen er zo weinig mogelijk meer mee in aanraking kunnen komen?

3. Gebruikt de gemeente deze of andere chemische middelen voor gewasbescherming of onkruid- of ongediertebestrijding, die schadelijk kunnen zijn voor bijen, zoals bijvoorbeeld Roundup?

4. Zo ja, is de gemeente bereid hiermee te stoppen?
Het stoppen met deze chemicaliën zou een grote hulp zijn in het in stand houden van de bijenpopulatie, maar de gemeente zou meer kunnen doen dan dat:

5. Is de gemeente bereid om, waar mogelijk, bij-vriendelijk bermbeheer toe te passen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn?

6. Is de gemeente bereid om in de (alom geroemde) gemeentelijke plantenbakken aan lantarenpalen, bruggen en op straat, bloem en plantsoorten te planten die de bijenpopulatie stimuleren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn?

Het bijgevoegde artikel uit Trouw laat kansen zien voor een mooie samenwerking tussen sociale werkplaats, gemeente en lokale bedrijven.

7. Zou de gemeente bereid zijn om aan dergelijke projecten mee te werken?

Fractievoorzitter SP E. Dansen Fractievoorzitter GS C. van der Roest