Fietsplan Gorinchem? Prima.

1 november 2013

Fietsplan Gorinchem? Prima.

Het fietsplan is een genoegen om te lezen. Niet alleen omdat de SP zich voor het grootste gedeelte kan vinden in de inhoud, maar ook door de opzet van het voorstel zelf. Wat wie hoe waar en waarom komen uitgebreid aan de orde.

Nu het plan zelf.

Wat willen we concreet bereiken:

* van 35 naar 45 procent fietsaandeel in het aantal verkeersbewegingen. Een mooi streven, maar 2030 is ook nog heel ver weg, concreet gaat het over een 2,5 procent in de aankomende jaren.

We streven naar minder autoverkeer op straat door het bevorderen van het fietsverkeer. Daarnaast en daarbovenop zou je dat ook kunnen bereiken door de gedachte van P&R in het achterhoofd te houden. Hierdoor zorg  je ervoor dat de mensen die wel van ver komen hun auto niet in de stad verplaatsen, maar erbuiten houden. Bereikbaarheid en tevens een aandeel in het auto luwer maken van de binnenstad. Wat ook onder het kopje verkeersveiliger maken zou kunnen vallen.

* verbeteren van de verkeersveiligheid

Hierbij staat het punt verlagen van de verkeerssnelheid van het autoverkeer op plaatsen waar automobilisten en fietsers elkaar ontmoeten. Wat ik hierin helaas niet terug zie is de discussie die we in een voor-bijeenkomst hebben gehad over de principiële keuze die er gemaakt kan worden om het gebied rondom het wandelgebied in te richten voor voetgangers en fietsers, waarbij de auto wel kan en mag rijden, maar zich aan dient te passen aan het langzame verkeer. Hierbij kan dan juist gekeken worden naar de aanloop en fietsroutes naar het winkelcentrum.

Daarnaast is bij de promotie van het fietsverkeer ook heel belangrijk dat er voldoende overlegd met andere partijen. Met fietsgerinkel naar de winkel is bij het Piazza een natuurlijk proces geworden. Er zijn, mede door de lastige verkeersafhandeling ter plaatse veel mensen die op de fiets komen. Dat is heel prettig in het kader van het fietsbeleid. Helaas zijn er deze zomer wel veel fietsstallingen weg gehaald om extra terrasruimte te creëren. Hierdoor zijn er nu minder fietsstallingen over en is er eigenlijk te weinig plaats, waardoor iedereen zijn fiets ook in het wilde weg gaat parkeren. Wat juist geen gunstige ontwikkeling is.

Een punt van aandacht is volgens ook het verlengde van de Haarse kaden en de Mollenburgse weg richting de omliggende dorpen. En dit zeker met in het achterhoofd de grotere hoeveelheid verkeersbewegingen die er gaan komen als er beslist is over industrieterrein en Noord in er met verder voorbereidingen begonnen wordt.

Hoewel voor ons de financiële situatie ook duidelijk is vinden we de verkeersveiligheid voor deze kwetsbare doelgroep wel een heel belangrijk punt.