Woonlasten in Gorinchem

23 oktober 2013

Woonlasten in Gorinchem

Schriftelijke Vragen SP: 'Ontwikkeling woonlasten in Gorinchem'

Diverse dagbladen, waaronder de Volkskrant schreven recent een artikel naar aanleiding van een onderzoek naar woonlasten van huurders in Den Bosch. Uit het onderzoek blijkt dat een toenemend aantal huurders meer geld kwijt is aan de huur en andere woonlasten dan wat volgens het NIBUD en Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) op grond van het inkomen van deze mensen maximaal redelijk wordt geacht. De woonquote is te hoog voor een toenemend aantal huurders. Zij komen in de problemen bij het betalen van de maandelijkse huur. En het aantal huurders dat in de problemen komt bij het betalen van de huur zal in de toekomst verder stijgen, zoals volgt uit het rapport in Den Bosch. De uitkomsten van het onderzoek vormen de aanleiding om een petitie aan te bieden aan minister Blok, door de gemeente Den Bosch en de betrokken woningbouwcorporaties.

Het voorgaande leidt voor de SP tot vragen over de Gorinchemse stand van zaken als het gaat om de ontwikkeling in woonlasten voor Gorinchemse huurders. Daarom stelt de SP fractie de volgende vragen aan het college van B&W.

1. Hoeveel procent van de Gorinchemse huurders betaalt meer woonlasten (huur, energie, gemeentelijke lasten) dan op grond van de normen van het NIBUD op grond van het inkomen redelijk zou zijn en overschrijdt dus de maximale woonquote? Graag een overzicht per inkomenscategorie. Met andere woorden: hoeveel Gorinchemse huurders kunnen hun woonlasten niet langer betalen?

2. Hoe verhoudt de huidige situatie zich tot de situatie zoals deze was in 2010? Is er sprake van een toename aan huurders die maandelijks meer kwijt is aan woonlasten dan verantwoord is volgens het NIBUD?

3. Hoe gaat de huidige situatie zich ontwikkelen in de nabije toekomst? Wat is de prognose voor de ontwikkeling van de woonlasten voor huurders ten opzichte van hun inkomen? Hoeveel Gorinchemse huurders zullen in de nabije toekomst hun woonlasten niet meer kunnen betalen?

4. Welke maatregelen kan het college nog nemen, in samenspraak met de woningbouwcorporaties, om Gorinchemse huurders die in problemen door te hoge woonlasten, te helpen?

5. Is het college bereid zich aan te sluiten bij de petitie die door de gemeente Den Bosch en woningbouwcorporaties wordt aangeboden aan minister Blok? Zo nee, waarom niet?

Daarnaast heeft de SP nog een vraag die verband houdt met de voorgaande vragen, maar specifiek gericht is op gevolgen van de extra huurverhoging die wordt doorberekend aan Gorinchemse huurders van corporatiewoningen op grond van de 'verhuurdersheffing'.Wettelijk is vastgelegd dat de 'verhuurdersheffing' niet tot gevolg mag hebben dat sociale huurwoningen geliberaliseerd worden. (De norm voor sociale huurwoningen is een huur van niet meer dan 681 euro, per maand).

6. Hebben zich in de periode vanaf 1 juli 2013 tot nu problemen voorgedaan als gevolg van de deze verhuurdersheffing, voor zover bij het college bekend? (woningen geliberaliseerd, betalingsproblemen huurders) Zo ja, hoe worden/zijn deze problemen opgelost?

Namens de SP fractie

Eva Dansen