SP is het helemaal eens met Poort6

7 oktober 2013

SP is het helemaal eens met Poort6

De SP is het niet altijd eens met het beleid van Poort6. In onderstaand geval kunnen we het echter volledig eens zijn met Poort6.

Onderstaand bericht is integraal overgenomen van
Gorinchem Presenteert

Poort6 stemt tegen 'Blok-deal

Huurder dupe van verhuurdersheffing

Gorinchem - 07-10-2013 - Tijdens het Aedescongres op donderdag 3 oktober stemde Poort6 tegen het akkoord dat het Aedesbestuur heeft gesloten met minister Blok. Zo'n 68% was echter voor deze Blok-deal en accepteerde daarmee ook de verhuurdersheffing. De rekening van deze heffing komt grotendeels terecht bij de huurders. In de vorm van minder geld voor nieuwbouw en renovatie en in de vorm van stijgende huurlasten. Verhuurdersheffing op gespannen voet met betaalbaarheid René Wiersema, directeur-bestuurder van woningcorporatie Poort6 legt zijn standpunt uit: "Het in rekening brengen van de verhuurdersheffing, het meest principiële onderdeel van de Blok-deal, noodzaakt corporaties deze aan huurders door te berekenen. En niet alleen aan de zogenaamde scheefhuurders. Het akkoord bevat echter geen garanties voor de betaalbaarheid van woningen voor vooral onze primaire doelgroep. Daarnaast heeft Aedes deze afspraken zonder haar belangrijkste partners, de Woonbond en de Vereniging Nederlandse Gemeenten, gemaakt. Voor mij is het niet uitlegbaar waarom de sector verantwoordelijkheid neemt voor een heffing, terwijl er voor de huurders weinig wordt teruggegeven." Steeds meer huurders in de problemen Inmiddels komen steeds meer huurders in de financiële problemen. Stijgende huurprijzen, hogere energierekeningen en een dalende koopkracht dragen hier in negatieve zin aan bij. Dat blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Rigo in opdracht van de Woonbond. "Deze gegevens geven een landelijk beeld. Doorvertaald naar Gorinchem zou dit op termijn betekenen dat een derde van onze huurders, na aftrek van hun woonlasten, onvoldoende overhoudt voor noodzakelijke uitgaven een deelname aan het maatschappelijke leven", legt René Wiersema uit. Minder nieuwbouwprojecten Poort6 vindt dat de rekening van de verhuurdersheffing niet alleen bij de huurders neergelegd kan worden en reorganiseert daarom de eigen organisatie en bezuinigt daar waar mogelijk. Om de verhuurdersheffing te kunnen betalen, heeft Poort6 reeds diverse projecten in de tijd opgeschoven, zoals de werkzaamheden aan de Schelluinsevliet. Ook is de corporatie selectief in het opstarten van nieuwbouwprojecten.