Wie is er nu gek?

12 september 2013

Wie is er nu gek?

Ik heb het eerst maar een paar dagen laten bezinken, het bericht in het Algemeen Dagblad van dinsdag 10 september jl.

In een artikel van Anja Broeken werd geschreven over de woonagenda 2.0 en het commentaar hierop van Poort6.

De woonagenda is het vervolg op de woonvisie, een verzameling afspraken waarmee de gemeente, Poort6 en zorgorganisatie Rivas stedelijke vernieuwing op de kaart willen houden in Gorinchem

Nu hadden we al veel commentaar op de woonvisie maar die woonagenda roept ook om uitleg.

in die woonagenda wordt terecht vermeld dat er voor bepaalde huurwoningzoekenden in Gorinchem een probleem is ontstaan. Als een potentiele huurder nl. een inkomen heeft tussen 34.229 en 43.000 euro krijgt deze huurder  volgens de door de landelijke politiek opgestelde regels geen sociale huurwoning van Poort6 en waarschijnlijk vanwege het te geringe inkomen ook geen hypotheek van de banken.

Overigens : de maximale huur tot waar sprake is van een sociale huurwoning is in 2013  € 681,02. Het gaat hier om kale huur. Dat wil zeggen: huur zonder
servicekosten en kosten voor gas, water en licht.

En wat is de Gorcumse oplossing? We verhogen de huurprijzen van een aantal woningen die nu nog onder de sociale huurwoninggrens vallen zodat mensen met dit inkomen toch nog een (nu vrije sector)  woning kunnen huren tegen een hogere prijs.

Beter zou naar onze mening zijn het overtuigen van  de landelijke politiek dat zij belachelijke regels  hebben opgesteld.

Poort6:  meer huur ontvangen voor een zelfde woning is voor jullie aantrekkelijk. Jullie verhogen de huur van 650 euro naar 700 euro en kunnen de woning weer verhuren.

Maar  .... directeur Rene Wiersema van Poort6 benadrukt dat voor Poort6 de sociale huurmarkt de kerntaak blijft....

Ja, ja     en daarom minder woningen onder de sociale huurwoninggrens n Gorinchem........

Wie is er nu gek?????