Vragen vd SP raadsbijeenkomst 10 september

12 september 2013

Vragen vd SP raadsbijeenkomst 10 september

Vragen van de SP op de raadsbjeenkomst van 10 september 2013

1.Een vijftal Gorinchemse scholen vraagt de gemeente mee te betalen aan voorzieningen. Los van het feit dat de Jenaplanschool in Oost al begonnen is zonder de uitspraak van de raad af te wachten, uitspraaken dus op eigen risico heeft de SP hierover een aantal vragen.

Nu de grenzen van Nederlnd opengesteld zijn voor mensen die in ons land willen werken komen er ook bouwvakkers uit het voormalige Oostblok bij oons werken. De fractie van de SP maakt zich zorgen of deze mensen wel volgend de Nederlandse CAO uitbetald worden. Immers voor veel bedrijven is de aantrekkingskracht van deze medewerkers vooral gelegen in het feit dat zij met minder loon dan Nederlandse werknemers genoegen nemen. Volgens de fractie van de SP kan dit leiden tot valse concurrente en uitbuiting.

Wij willen daarom graag weten of de gemeente als voorwaarde aan bedrijven, die oodrachten uitvoeren die door onze gemeente gefinancierd worden, stelt dat alle werknemers, Nederlandse en abuitenlandse volgens de Nederlandse CAO betaald worden.

Wethouder Faro, die onze vragen beantwoord heeft, kon wel antwoord geven op de opmerking over de voorfinanciering van een verbouwing waarover de raad zich nog niet uitgesproken heeft. Dit doet de Jenaplanschool op eigen risico. Op de vraag of de gemeente voorwaarden stelt zoals het uitbetalen volgens de CAO had de wethouder (nog) geen antwoord.

2. In verband met het begin van het schooljaar zou de SP willen weten of 100% van de Gorinchemse kinderen ook daadwerkelijk naar school gaan.

Dit vraagt de fractie van de SP zich af omdat er bijvoorbeeld in de Lingewijk kinderen wonen in de antikraakwoningen. Vorig schooljaar woonde daar een gezin bij met drie kinderen in de basischoolleeftjd die op geen enkele basisschool in Gorinchem werden aangenomen omdat men ze vies vond. Een gevolg daarvan was dat deze kinderen de hele dag op straat waren

Verder hoorden wij van een moeder dat ze haar kinderen  -vijf in getal- op verschillende basisscholen moest doen en voor de zomervakantie moest ze voor haar kinderen weer andere scholen zoeken. Oorzaak hiervan was dat één van haar kinderen een leraar had geslagen, dat was niet zomaar een incidentje, maar dan nog. Wij zijn hier van geschrokken en vragen ons af of we door dit soort incidenten toelaten dat kinderen geen onderwijs meer volgen.

Wij vagen dan ook aan B&W het volgende:

- Vinden wij als gemeente dat alle kinderen ingescheven moeten staan bij een basisschool of het voortgezet onderwijs?

- Gaan wij als gemeente voor 100% onderwijs voor ieder kind?

- Of vinden wij dat we ook genoegen mogen nemen met een lager percentage van de leerplichtige kinderen als het om moeilijke gezinnen of kinderen met gedragsprobemen betreft?

- Ook wil de fractie graag weten over hoeveel kinderen het gaat in Gorinchem, dit jaar en afgelopen jaar. Uit onze voorbeelden blijkt volgens on in ieder geval dat er minstens drie kinderen die wij kennen niet welkom waren op enige basisschool in Gorinchem.

Ook deze vragen worden beantwoord door wethouder Faro. Hij is het volmondig met ons eens dat de gemeente moet gaan voor 100% van de Gorinchemse kinderen naar school. Hij vindt dat basisscholen geen kinderen mogen weigeren op oneigenljke argumenten. Wel geeft hij aan dat er soms gezocht moet worden naar de juiste plaats voor ieder kind en dat dan soms speciaal onderwijs zal zijn.

Op onze vraag of er op dit moment nog kinderen thuiszitten blijken we zeer goed geinformeerd te zijn want dit betreft drie kinderen.

We zijn tevreden met deze antwoorden maar blijven alert op signalen dat kinderen in leerplichtige leeftijd niet deelnemen aan onderwijs.