Vragen ROM S

16 september 2013

Vragen ROM S

Ongtwijfeld is het u bekend dat de gemeente Gorinchem en een aantal gemeenten in de regio een regionale ontwikkelings maatschappij (ROM) Schelluinen (S) hebben opgericht. We hebben er al enige tijd niet veel meer van gehoord, Vandaar onderstaande vragen an het college van BW..

In oktober 2005 hebben een aantal gemeenten, waaronder Gorinchem besloten een samenwerking aan te gaan om hinderlijke vestigingen van transport- en logistiekbedrijven uit de (bebouwde kommen van) de kernen in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden te verplaatsen. De provincie heeft hieraan zijn (voorwaardelijke) medewerking gegeven, ondanks de ligging van het gebied in het Groene Hart.

Het doorslaggevende argument hiervoor was de beperkte doelstelling van het terrein en de uitdrukkelijke koppeling aan een actieve herbestemming/-ontwikkeling van de vrijkomende locaties.

Enige tijd geleden zijn in de gemeenteraad van Giessenlanden al vragen gesteld over de vestiging van, niet tot de beschreven categorie behorende, bedrijven. In aansluiting daarop willen wij graag nader geïnformeerd worden op de volgende punten;

1. Hoeveel bedrijven zijn inmiddels verplaatst?

2. Hoeveel van die bedrijven behoorden tot de categorie transport en logistiek en hoeveel waren facilitair of anderszins?

3. Hoeveel m2 mag volgens het bestemmingsplan worden ingericht voor faciliterende bedrijven en hoeveel daarvan is er al benut?

4. Hoeveel voormalige bedrijfslocaties zijn conform de regels heringericht als woningbouwlocatie c.q. groen