Achtergrond bij vragen over buitenlandse werknemers

13 september 2013

Achtergrond bij vragen over buitenlandse werknemers

In een ingezonden bijdrage op de pagina Opinie en Debat van de Volkskrant van 17 augustus j.l. luiden minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher en de Engelse publicist David Goodhart de noodklok over wat zij noemen ‘de soms negatieve gevolgen van het vrije verkeer van personen binnen de EU.’ Nadat zij er gewag van gemaakt hebben dat ongeveer 20% van alle laaggeschoolde werknemers in het Verenigd Koninkrijk niet binnen de landsgrenzen van de UK geboren is en dat in Nederland inmiddels hetzelfde geldt voor 12% van alle werknemers in land- en tuinbouw , wijzen zij er  terecht op dat ‘arbeiders uit armere EU-landen soms worden uitgebuit door gewetenloze werkgevers, die daarmee een concurrentievoordeel behalen ten opzichte van degenen die zich wel aan de regels houden.’

De SP wijst hier al vele jaren op. Wij zijn niet tegen vrij verkeer van personen en goederen, maar wij zijn uiteraard wel tegen uitbuiting en valse concurrentie. Natuurlijk zijn wij er ook tegen dat Nederlandse werknemers op die manier buiten spel worden gezet. In naam van het vrije verkeer tussen personen vervang je een dure Nederlandse werknemer simpelweg door een goedkopere buitenlander , wast je handen in onschuld en strijkt de winst op. Het zou niet mogen kunnen.

Maar het kan, ook in Gorinchem en het wordt misschien tijd daar bij stil te staan, ook hier. Eerder berichtten wij immers op deze pagina dat op maandag 29 juli in de Jenaplanschool aan de Traverse te Gorinchem enigszins voorbarig werd gestart met de renovatie / vervanging van de toiletgroepen en dat zonder toestemming van de gemeenteraad, die hierover in november gaat beslissen. Wij vonden dat op zichzelf al vreemd.

Maar het kan altijd nóg gekker, want er is nog iets opvallends te vertellen over de werkzaamheden aan de Traverse. Op maandag 29 juli, toen de werkzaamheden startten, reden er namelijk 3 auto’s het parkeerterrein van de school op, auto's voorzien van een Slowaaks kenteken. Ook al omdat de werknemers onderling in ieder geval geen Nederlands spreken, lijkt het er verduveld veel op dat de 4 bouwvakkers die daar aan het werk zijn, ook in het weekend,  Slowaken zijn. Nogmaals voor de goede orde en alle duidelijkheid: wij hebben niets tegen Slowaakse arbeiders, maar vragen ons, mede in het licht van het artikel van Asscher en Goodman, wel één en ander af, zoals bijvoorbeeld: worden deze mannen door de aannemer die af en toe langskomt in zijn degelijke Duitse auto volgens de Nederlandse CAO betaald? Heeft het bestuur van de Jenaplanschool hier ook naar gekeken of hebben zij  ‘gewoon’ de goedkoopste offerte geaccepteerd? En heeft de gemeente Gorinchem aandacht voor dit soort praktijken binnen haar grenzen? Of is het soms zo dat de Nederlandse minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zich in geschrifte hevig opwindt over iets dat de Nederlandse gemeenten in de praktijk ‘gewoon’ laten gebeuren?

Niet voor niets heeft de SP-fractie in de gemeenteraad hierover dinsdag 10 september vragen gesteld.