Huisjesmelkers in Gorinchem?

12 augustus 2013

Huisjesmelkers in Gorinchem?

Aan het begin van het nieuwe studiejaar geeft ROOD, jong in de SP het startsein voor de jaarlijkse ‘Huisjesmelker van het Jaar’-verkiezing. Bewoners (je hoeft niet persé een student te zijn) kunnen hun huisbaas, woningcorporatie of bemiddelaar nomineren voor deze oneervolle titel. ‘Door het enorme tekort aan kamers kunnen huisjesmelkers nog altijd wegkomen met woekerhuren en slecht onderhoud. Met deze verkiezing stellen we dit soort problemen aan de kaak. Er moet een eind komen aan het uitbuiten van studenten’, aldus ROOD-voorzitter Lieke Smits.

De SP-jongeren willen dat er ingegrepen wordt door de overheid. ‘Gevallen zoals huisjesmelker Vloet uit Utrecht, die poep op de muur smeerde om huurders weg te pesten, zijn niet uniek. Wij krijgen steeds vaker meldingen van studenten die bedreigd en geïntimideerd worden door hun huisbaas zodra ze aankaarten dat bijvoorbeeld de huur te hoog is. Alleen door de woningnood écht aan te pakken, kunnen we verder leed voorkomen. In het hele land wordt 7 miljoen m2 kantoorruimte momenteel niet verhuurd, daarnaast staat nog eens 6 miljoen m2 verhuurde ruimte leeg. Laten we die ruimte nu beter benutten.’

Ook in Gorinchem is het voor jongeren niet makkelijk om een fatsoenlijk huisje te vinden en worden er woekerhuren gevraagd voor kleine en slecht onderhouden huisjes. Dus woon jij ook in een piepklein studentenkamertje of startersflatje? Betaal je een veel te hoge huur en wordt er nauwelijks onderhoud gepleegd? Of vraagt je bemiddelaar veel te veel inschrijfgeld en borg? Geef hem dan op voor de Huisjesmelker van het jaar verkiezing: https://rood.sp.nl/actie/woningnood/huisjesmelker