Nogmaals vragen over veerdienst

13 juli 2013

Nogmaals vragen over veerdienst

Aangezien het gekregen antwoord van het college van B en W nieuwe vragen opriep, hieronder de nieuwe vragen aan het college.

Vragen veerdienst

Op 9 april 2013 stelden wij uw college vragen over de veerdienst Boven-Hardinxveld-Werkendam-Gorinchem-Sleeuwijk, m.n. naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank in een beroepszaak, aangespannen door een particulier ondernemer over de (on)rechtmatigheid van de aanwijzing van de gemeentelijke veerdienst van Gorinchem als uitvoerder van die verbinding. Deze vragen zijn door u beantwoord op16 april 2013.
Op 20 juni 2013 stelden wij u, op basis van het reglement van orde vervolgvragen over deze aangelegenheid. Bij uw raadsinformatiebrief van 1 juli 2013 heeft u deze vragen toegezonden aan de raadsleden. In die brief geeft u aan daarin ook in te gaan op de door onze fracties gestelde vragen van 20 juni 2013.
Weliswaar raakt u in de beantwoording aan de onderwerpen, die door ons zijn benoemd, maar een concrete beantwoording van de door ons geformuleerde vragen blijft (grotendeels) achterwege.
Omdat bij ons inmiddels nog meer vragen gerezen zijn stellen wij u aanvullend de volgende vragen:
1. Wij ontvangen graag zowel de tekst van uw besluit in eerste aanleg als het nieuwe besluit van 18 juni 2013, zoals dat op 1 juli jl. is gepubliceerd;
2. Ook de gerechtelijke uitspraak m.b.t. het eerste collegebesluit en het door u ingesteld hoger beroep zullen we graag van u ontvangen;
3. Wij hebben u gevraagd naar inzicht in het kader van risicomanagement naar de risico’s die de gemeente kan lopen in deze procedure en niet naar de subjectieve mening van het college over de uitkomst van de procedure. Wij gaan er zonder meer van uit, dat het college niet, willens en wetens, de gemeente in een risicovolle situatie brengt of heeft gebracht;
4. Graag vernemen wij van u welke instantie, op grond van welke bevoegdheid, heeft ingestemd met éénmansbediening van de veerboot. Uit recente publicaties blijkt dat de verantwoordelijke -ook voorzitter van  het Landelijk Verenplatform (LVP)- op de hoogte is van de, voor een schip als dat voor de diensten van de veerverbinding wordt gebruikt, geldende veiligheidsvoorschriften.
5. Graag krijgen we inzage in de volledige onderzoeksrapporten van bureau SEO in eerste en tweede aanleg;
6. Waarom is de tekst van de overeenkomst tussen de drie gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem en Werkendam niet openbaar?
7. Lezen wij het goed, dat in die overeenkomst pas voor de periode na de eerste vijf jaar (dus na 2015) een regeling is opgenomen voor verdeling van exploitatietekorten met een maximum van € 150.000, waarbij 45% daarvan ten laste blijft van de gemeente Gorinchem?
8. Blijkens uw raadsinformatiebrief d.d. 1 juli 2013 heeft u Grontmij opdracht gegeven tot een actualisatie van de businesscase. Wat zijn de (geraamde) kosten van dit onderzoek en wanneer kunnen wij dit rapport tegemoet zien?

Gorinchem, 10 juli 2013

E. Dansen​​​​​​​​ Fractievoorzitter SP