Vervolgvragen over veerdienst

21 juni 2013

Vervolgvragen over veerdienst

Aan het college van burgemeester en  wethouders van Gorinchem.

Vervolg-vragen SP en GS inzake de veerdienst Boven-Hardinxveld-Werkendam-Gorinchem-Sleeuwijk.

Op 9 april jl. stelden wij uw college vragen over de veerdienst Boven-Hardinxveld-Werkendam-Gorinchem-Sleeuwijk, m.n. naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank in een beroepszaak, aangespannen door een particulier ondernemer over de (on)rechtmatigheid van de aanwijzing van de gemeentelijke veerdienst van Gorinchem als uitvoerder van die verbinding.

Uit uw beantwoording d.d. 16 april 2013 hebben wij opgemaakt, dat u de juridische mogelijkheden verkende om de beslissing van de rechtbank in beroep aan te vechten, dan wel deze beslissing door een nieuw besluit te corrigeren.

Inmiddels lijkt de beroepstermijn verstreken en hebben wij nog steeds niets gehoord over de verdere afhandeling. Wel hebben wij in de pers gelezen (AD Rivierenland 3 juni 2013) dat de verbinding in negen maanden al een tekort heeft opgeleverd van
€ 166.000,00. Een bedrag dat, blijkbaar, door de gemeente Gorinchem wordt “voorgefinancierd”. Pas na vijf jaar zou een verrekening met de gemeenten Werkendam en Hardinxveld-Giessendam plaats vinden. Gezien de zeer moeilijke financiële positie van onze gemeente (waar wij het college overigens herhaaldelijk voor gewaarschuwd hebben) vragen wij ons af, wat dit voor Gorinchem gaat betekenen.

SP en GS dragen de veerverbindingen van Gorinchem met de omringende gemeenten een warm hart toe. Juist daarom willen wij, mede met het oog op de behandeling van de perspectiefnota 2014, graag antwoord op de volgende vragen:

1. Wat is de stand van zaken in vervolg op de gerechtelijke uitspraak van 28 maart 2013?
  2. Kunt u ons – in het kader van een goed risicomanagement – aangeven welke risico’s de gemeente hierbij loopt, zoals bijv. ge- en vervolgschade die door de eerder aangeduide ondernemer zou kunnen worden gevorderd, bijv. in het kader van een procedure voor het Europese Hof?
  3. Welke verdeelsleutel en overige criteria voor nadelige saldi bent u in de overeenkomst met de beide andere gemeenten overeengekomen?
  4. Wilt u de betreffende overeenkomst per direct aan ons ter inzage verstrekken?

Wij zullen het op prijs stellen de antwoorden op onze vragen tijdig voor 4 juli a.s. van u te ontvangen. De overeenkomst willen wij graag vooruitlopend daarop kunnen inzien.

Gorinchem, 20 juni 2013

Hoogachtend,

C. van der Roest (GS) E. Dansen (SP)