Wonen in Gorichem. Informatie avond

28 maart 2013

Wonen in Gorichem. Informatie avond

Op woensdagavond 27 maart 2013 vond in de bibliotheek van Gorinchem een informatiebijeenkomst plaats over de huurplannen van het kabinet Rutte2 (VVD/PvdA). Op deze avond georganiseerd door de plaatselijke afdeling van de SP waren de volgende sprekers uitgenodigd:
Paulus Jansen Tweede Kamerlid van de SP, Rene Wiersema directeur van Poort6, de grootste woningcorporatie van Gorinchem en wethouder Jack Oostrum van de gemeente Gorinchem. De avond werd geopend door fractievoorzitter van de SP mw. Eva Dansen, zij introduceerde de gasten en vertelde het doel van de avond: informeren over de plannen van het kabinet op de huurmarkt en de gevolgen voor u als inwoner (huurder) van Gorinchem.

Paulus Jansen SP
Dhr. Paulus Jansen was de eerste spreker. Hij vertelde over de historie, in het verleden kregen de woningbouwverenigingen (in Gorinchem 7) van het rijk woningwetleningen. In 1994 werd dit afgeschaft en moesten de woningbouwverenigingen de "eigen broek"ophouden. Het gevolg was dat de woningbouwverenigingen veelal fuseerden en om "te verdienen" ook woningen, winkels e.d. gingen bouwen en woningen uit hun bestand gingen verkopen. In Gorinchem is uiteindelijk nog 1 woningbouwcorporatie overgebleven nl.Poort6 met in totaal ca. 7500 woningen. 5 jaar geleden moesten de verhuurders over hun winst vennootschapsbelasting gaan betalen en enkele jaren later de zogenaamde verhuurdersheffing. Deze verhuurdersheffing dreigt nu in de komende jaren te verdrievoudigen naar in totaal 1,8 miljard per jaar. In totaal naar gemiddeld ruim 700 euro per jaar per sociale huurwoning. Een bedrag dat direct moet worden doorgesluisd door de corporaties naar het ministerie van financiën. Deze heffing kan (maar hoeft niet) worden "gedeclareerd" bij de huurders. De verhuurders zouden dan een namelijk een inkomensafhankelijke huur kunnen gaan vragen voor de door hun verhuurde sociale woningen (dit zijn woningen die maximaal 681 huur per maand aan huur kosten). Deze inkomensafhankelijkheid is al door de eerste en tweede kamer goedgekeurd en de verhuurdersheffing wordt in de komende maanden behandeld in de kamers Het gevolg is dat de huurders vanaf 1 juli dit jaar de inflatie als huurverhoging moeten gaan betalen + een inkomensafhankelijke bijdrage. Deze bijdrage wordt berekend over alle "achter de voordeur" ontvangen inkomsten over 2011.

Inclusief het inflatiepercentage van 2,5 procent ziet dat er zo uit:
• + 4 procent voor huishoudens met een gezinsinkomen tot € 33.614
• + 4,5 procent voor huishoudens met een gezinsinkomen van € 33.614 tot € 43.000
• + 6,5 procent voor huishoudens met een gezinsinkomen vanaf € 43.000

Deze inkomensafhankelijke huurverhoging moet niet alleen zorgen voor extra inkomsten voor het rijk . Minister Blok wil met deze maatregel ook het zogenoemde scheefwonen tegengaan. Met scheefwonen wordt bedoeld dat huishoudens met een gezinsinkomen boven de € 43.000 in een sociale huurwoning blijven wonen, terwijl ze een duurder huis zouden kunnen betalen.

Rene Wiersema (foto Jacomijn Dijkershield)
fotograaf: Jacomijn Dijkershield
Dhr. Rene Wiersema hierna een duidelijk verhaal over de gevolgen voor Gorinchem. Over de verhoging van de huur wilde hij niets zeggen aangezien hij donderdag 28 maart met de huurdersvereniging overleg heeft over de huurverhogingen in Gorinchem. In de loop van zijn verhaal vertelde hij wel dat Poort6 door het rijksbeleid 2 miljoen extra moet betalen aan het rijk maar doordat Poort6 extra heeft bezuinigd op de bedrijfskosten zij mogelijk niet alle verhuurdersheffing kosten zullen doorberekenen aan de huurders. Dat hopen we dan maar !!

Er zal echter wel in Gorinchem nog extra moeten worden bezuinigd door Poort6 omdat Poort6 moet meebetalen aan een fonds waaruit de minder bedeelde of bijna failliete woningcorporaties (voorbeeld Vestia en Rochdale) geld gaan krijgen. Dit kost Poort6 eenmalig 2 miljoen. Ook de extra verhoging van de btw, van 19% naar 21 % zorgt voor extra uitgaven waar geen extra inkomsten tegenover staan en dan natuurlijk nog de structurele Kunduz-Lente of Blok korting die nu dus ook 2 miljoen structureel per jaar is. Naast besparingen op de bedrijfskosten zal er ook bespaard worden op renovatie, genoemd werden de flat achter de Trias (de Schelluinse Vliet flat of in de volksmond de Olvehflat) en de woningen in de Van Zomerenlaan en omgeving. Doorgaan de plannen van Poort6 met de Torenflat en de Lingewijk. De nieuwbouwplannen die in de oorspronkelijke plannen 140 miljoen waren worden teruggebracht naar 70 miljoen omdat ook Poort6 de plannen niet meer kan betalen door al deze maatregelen. Op een vraag uit de zaal of de mensen die in een woning wonen die nu dus niet wordt gerenoveerd ook de extra huurverhoging niet hoeven te betalen gaf dhr. Wiersema als antwoord dat zij op dezelfde wijze als de andere huurders worden behandeld (conclusie : geen extra korting i.v.m. niet renoveren)

In Gorinchem heeft Poort6 7500 woningen in de verhuur waarvan er ca 98 % onder de nieuwe regels gaan vallen (derhalve treffen deze maatregelen bijna de helft van de Gorcumse bevolking !!). Deze woningen van Poort6 hebben een gezamenlijke WOZ waarde van 1.1 miljard en staan voor 400 miljoen op de balans van Poort6. Poort6 is dus niet arm, maar het geld zit in de stenen, Daarnaast heeft Poort6 heeft een schuld (hypotheek) van ca. 300 miljoen waarover ze rente moeten betalen, 90 personeelsleden en een omzet (huuropbrengst) van 40 miljoen per jaar. De wachtlijst voor een woning is gemiddeld 3 jaar (jongeren 2 jaar en ouderen 4 jaar). Op de wachtlijst staan 6700 personen. De huurachterstand 1,1 %, het aantal wanbetalers 94 en het aantal huisuitzettingen in 2012 12. Het aantal scheefwoners (volgens de norm van het ministerie) bedraagt 2000. In Gorinchem staan 7200 sociale huurwoningen en het aantal mensen met een inkomen onder de 43.000 bedraagt 5200 van de 7200.

Jack Oostrum (foto gemeente Gorinchem) foto Gemeente Gorinchem. Door wethouder Oostrum werd dan ook ingegaan op dit cijfer. In Gorinchem staan er genoeg sociale huurwoningen vond hij. Volgens de huidige regels wonen er echter mensen in die zouden moeten verhuizen naar koopwoningen. Echter hij gaf zelf ook aan dat het niet eenvoudig is om dit te realiseren.Hypotheken worden niet eenvoudig verstrekt. Hierdoor is ook de woningmarkt in Gorinchem geheel stilgevallen.Dit stilvallen heeft weer gevolgen voor de gemeente Gorinchem waar wederom een bezuinigingsronde op stapel staat (Alle Hens Aan Dek 3). En zo zitten we in een vicieuze cirkel.

Alle drie de sprekers gaven aan de maatregelen van het kabinet af te keuren, Ook wethouder Oostrum (PvdA) geeft aan niet achter de maatregelen te staan. Mogelijk dat de heren elkaar weer zien op het Malieveld tijdens de protestacties tegen deze maatregelen. Door de SP worden ze uitgenodigd en ze kunnen als ze dat willen ook meerijden.

Alternatieven:
Jansen heeft een alternatief om de verhuurdersheffing anders te besteden.Jansen ‘In mijn voorstel hoeven corporaties geen heffing te betalen als ze garanderen dat voor iedere euro heffing vijf euro geïnvesteerd wordt in de bouw en renovatie van woningen. Over die vijf euro investeringen ontvangt de overheid 21% BTW, alleen al daardoor is de opbrengst voor de overheid net zo hoog als die zou zijn bij de verhuurdersheffing. ( 1.8 miljard x 5 = 9 miljard. 21% over 9 miljard = ruim 1.8 miljard ) Groot verschil is dat we geen geld uit de economie trekken, maar juist een extra investering doen. Als het SP-investeringsplan goed wordt uitgevoerd dan geven we de bouwsector een impuls van bijna negen miljard euro.’ De bouw is de trekker voor de economie en drijft grotendeels op de woningcorporaties. Nu deze hun plannen door geldgebrek niet meer (of in Gorinchem slechts voor de helft) kunnen uitvoeren wordt de bouw de komende jaren nog harder getroffen. Per miljard bezuinigen op de bouw kost 10.000 bouwvakkers hun baan aldus Jansen.

De gemeente Gorinchem hoopt ook dat de in het verleden succesvolle "grondhandel" kan worden omgebogen naar in ieder geval neutraal zodat de extra bezuinigingen niet meer of minder nodig zijn. Alle heren wilden ook de grenzen voor toewijzing van sociale huurwoningen verhogen van de nu 34.000 euro naar 43.000 euro, Nu moet 90% van de sociale huurwoningen worden verhuurd aan huurders met een inkomen van maximaal 34.000 euro, Dit vinden zij te laag, Nu valt er een grote middengroep af voor een sociale huurwoning, terwijl voor hen ook een koopwoning moeilijk bereikbaar is.

Al met al een goed informatieve avond die zeer goed bezocht wordt. De SP bedankt nogmaals de sprekers en aanwezigen voor hun inbreng.

Impressie van de bezoekers