Veiligheidsplan 2013-2015 (tekst Nanine van Dalen)

14 februari 2013

Veiligheidsplan 2013-2015 (tekst Nanine van Dalen)

Het plan heeft een opzet, flexibiliteit en prioriteitenvolgorde waar wij als SP ons in kunnen vinden.
Echter, wij hebben nog wel enige zorgen.

Bij de risico’s en kansen staat: Verschuiving in prioriteiten of stapelingen van bezuinigingen kunnen bij die partijen een knelpunt zijn in het bereiken van de doelstellingen. De bezuinigingen in het welzijnswerk kunnen effect hebben op het veiligheidsgevoel. Dit zijn de risico’s die bij het raadsvoorstel al gegeven worden. Daarnaast vreest de SP dat als we als gemeente niet heel dicht met onze neus op de situatie blijven zitten, we grotere effecten kunnen verwachten op het veiligheidsgevoel en de veiligheid zelf. We zullen alert moeten blijven op de gevolgen van de stapeling van de bezuinigingen.

Niet alleen op het welzijnswerk wordt bezuinigd, maar ook op de groenvoorziening, de speelmogelijkheden enzovoort. Dat zijn allemaal dingen die het aanzien van de wijk bepalen en die ook als eerste zorgen voor een ongemakkelijker en onveiliger gevoel bij de bewoners. En het einde van de bezuinigingen is nog niet in zicht. Het veiligheidsgevoel onder de burgers is nu behoorlijk hoog en wij als stad zouden dat graag zo moeten willen houden.
We zijn blij met de gezamenlijke aanpak en de communicatie met- en naar de burgers die zo uitdrukkelijk vermeld worden in het plan. Komt die participatie meteen al om de hoek.

Als je kijkt naar de punten waar de meeste overlast van wordt ondervonden zijn dit de jongerenoverlast, het verkeer en de hondenpoep. Allemaal items die dicht bij huis spelen en dus ook heel erg te maken hebben met het veiligheidsgevoel van de mensen.
Op pagina 16 staat: In de wijkgebonden aanpak wordt toezicht gehouden en gehandhaafd op kleine ergernissen in de openbare ruimte. Hier maakt ook cameratoezicht deel van uit, als een van de maatregelen.
Dit is de enige plek waar cameratoezicht wordt vermeld in dit stuk en dan staat het onder het kopje kleine ergernissen, waar het wat ons slechts in het uiterste geval thuis hoort. Grote overlast van jongeren, veel straatcriminaliteit of onveiligheidsgevoel van de burgers legitimeren het misschien om een zo zwaar middel als cameratoezicht in te zetten. Maar wat ons betreft ook alleen dan.

En een tweede punt dat verontrust is de toename van het aantal jongeren onder de 12 jaar dat in aanraking komt met de politie. Prioriteit hier is de ambulant jongerenwerker en/of straatcoach als randvoorwaarde. Waarbij we dan weer terug komen op de bezuinigingen. Kan het college vertellen hoe die randvoorwaarde in de toekomst geborgd blijft?

Verder vinden we nergens in het hele de Nationale Politie terug of gevolgen van de invoering daarvan. Wil dit zeggen dat dit verder geen invloed heeft op ons beleid, de prioritering van de onderwerpen en de inzet van politie in Gorinchem?