Participatie (Nanine van Dalen)

14 februari 2013

Participatie (Nanine van Dalen)

Participatie (tekst uitgesproken tijdens gemeenteraadsvergadering 14 februari 2013)

Participatie vinden we bij de SP erg belangrijk. Samen met de bewoners nadenken over de stad en hen een inbreng geven tijdens het proces zorgt voor betrokken mensen, meer tevredenheid over het proces en heel belangrijk meer tevredenheid en begrip voor het uiteindelijke resultaat. Allerlei punten waar wij voor staan.

Het is erg belangrijk om goed om te gaan met je burgers. Het resultaat is een zeer duidelijke participatieladder die uit gaat van een goede grondhouding: Ja, tenzij… Daar kunnen we het mee eens zijn. Goed in de organisatie implementeren en we hebben een heel mooi instrument in handen om samen met de burger aan de stad te bouwen. Een nota schrijven over participatie is dan ook een uitgelezen kans om je houding naar de burgers goed te doordenken en op te schrijven.

Dus….dan gaan we het volgende besluiten:
1 Altijd participatie tenzij…..
Een mooie basishouding. Niet alle onderwerpen lenen zich voor participatie en ook niet allemaal in dezelfde mate. Vooral goed vasthouden.

2 We weten dat participatie maatwerk is
Lijkt ons ook helder.

Tot hier is er nog niets aan de hand, maar hierna hebben wij toch wel enkele vraagtekens, enkele open deuren of constateringen die misschien niet direct in een raadsbesluit thuis horen.

3 We geven iedereen een training
Wat je wilt bereiken is dat iedereen werkt vanuit het idee dat participatie altijd een onderdeel is van de besluitvorming tenzij… Dit gaat over de manier van werken van de ambtenaren, hun leidinggevenden. Sinds wanneer gaan wij beslissen over de opleiding van een ambtenaar? Kan het college uitleggen waarom dit in het raadsbesluit opgenomen dient te worden?

4 We gebruiken eenzelfde terminologie en werken met structurele aanpak
Lijkt ons zeer nuttig, maar niet meer dan logisch.

5 We denken eerst, dan doen
Natuurlijk. Maar even voor het idee: kunnen/moeten we die bij elk raadsbesluit toevoegen? Of geldt het alleen voor dit onderdeel en doen we voor de rest maar wat? Of is dit een enorm open deur.

6 We zijn open en transparant
Kunnen we niet anders dan helemaal voor zijn.

7 We managen de verwachtingen
Met enige regelmaat gaat dit mis in de communicatie naar burgers en instellingen. Goed dat deze er uitdrukkelijk in staat en dat daar over nagedacht is. Goed ook om deze mee te nemen in andere situaties.

8 We vallen niet te vaak dezelfde burger lastig
Participeren is blijkbaar lastig vallen. Misschien missen we in dit onderdeel de positieve basishouding. We geven de burgers de gelegenheid om te participeren, waarbij zij zelf kunnen aangeven in welke mate van intensiteit zij dat willen. Sommige burgers zullen dat vaker en intensiever willen doen dan anderen. Het lijkt ons zeer fijn dat we niet voor DE burger gaan invullen wat en hoeveel hij wil.

9 We besteden veel aandacht aan het proces

10 We hebben aandacht voor oud zeer

Dan nog even wat andere puntjes:
Participeren is twee richtingen op. Vanuit de gemeente naar de burger en vanuit de burger naar de gemeente. Dat betekent dus ook op een serieuze manier omgaan met initiatieven die vanuit de burgers komen zoals een burgerinitiatief. Een afhoudende houding hierin zorgt niet voor enthousiast participerende burgers en zal hen eerder weg jagen.”Een overheid die zich als partner opstelt en ruimte laat aan maatschappelijk initiatief is aantrekkelijk om mee samen te werken”!!! Het staat zelfs bij de kansen.

Ook staat er in het stuk van de RB over de klankbordgroepen: Net als de adviesorganen zouden zij gevraagd en ongevraagd de gemeente advies kunnen geven of betrokken zijn bij de realisatie van (nieuwe)plannen en beleidsvoornemens.
Ook hier wordt uitgegaan van de actie van de burger NAAR de gemeente. Waarbij we dan weer terugkomen op de JA, tenzij…
Om nog even terug te komen op de klankbordgroepen… Er is sprake van een modernisering, verandering van de klankbordgroepen gesteld. Niet de instituties behouden die er nu zijn. Maar wij zouden zeker mee willen geven dat je het kind niet met het badwater weg moet gooien. Er zijn al mensen die graag hun vrije tijd steken in het meedenken over hun wijk, of een onderwerp. Blijf gebruik maken van deze waardevolle kracht. En hoewel wij als multimedia gebruikers snel de neiging hebben om gebruik te maken van allerlei digitale vormen van communiceren, moeten we wel in de gaten houden dat de oudere generatie, die misschien ook meer tijd hebben om mee te denken, niet tussen wal en schip gaat vallen. We zullen dus een mooie mix moeten maken van oude en nieuwe media.