Bestemmingsplan Gorinchem Noord vragen en antwoorden

12 oktober 2012

Bestemmingsplan Gorinchem Noord vragen en antwoorden

Vorige maand (september) heeft de SP fractie in samenwerking met Gorinchem Solidair vragen gesteld over de situatie betreffende het bestemmingsplan Gorinchem Noord. De vragen en nu ook de antwoorden vindt u hier.
Ook is door Stichting Groene Hart in een brief aan de provincie ingegaan op de uitspraak van de Raad van State over Gorinchem Noord. Deze reactie vindt u hier . Zij schrijven op pagina 4 het volgende:

"Gorinchem Noord
De uitspraak van de Raad van State d.d. 15-8-2012 is volkomen duidelijk: er komt binnen 10 jaar geen bedrijfsterrein Gorinchem Noord. Er is dus geen goedgekeurd c.q. onherroepelijk plan. Doorwerking van de SER ladder voor de planning van bedrijfsterreinen kan derhalve nu slechts leiden tot het schrappen van de geplande aanleg van een bedrijfsterrein in Gorinchem Noord, binnen de grenzen van het Groene Hart. De nabijgelegen locatie Schelluinen West blijkt nog steeds niet goed van de grond te komen. Het aanleggen van een grootschalig extra bedrijfsterrein in dezelfde regio is in strijd met het door u geformuleerde beleid."

Opmerkelijk dat de gemeente Gorinchem in haar antwoord veel positiever tegen de uitspraak van de Raad van State aankijkt. En ook opmerkelijk is dat het college nu eens een keer toegeeft dat ze een aantal fouten heeft gemaakt. Dat zal niet meegevallen zijn.
Twee voorbeelden? :
1. Wij hebben dit tijdens de zitting bij de Raad van State erkend.
2. Op basis van overleg tussen de HID Rijkswaterstaat Zuid-Holland en de burgemeester gingen wij ervan uit, dat tussen Rijkswaterstaat en de gemeente Gorinchem overeenstemming bestond over een aansluiting op de A27. Tijdens de raadbehandeling is dit ook met u gecommuniceerd en heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld. Na vaststelling van het bestemmingsplan gaf Rijkswaterstaat tot onze ergernis nog steeds geen harde garanties aangaande de realisatie van een permanente aansluiting op de A27. Dit heeft geleid tot vernietiging van het desbetreffende planonderdeel. Wij wijzen u hierbij nogmaals op het feit, dat de definitieve aansluiting nog steeds onderdeel uitmaakt van
de Planstudie A27 en Rijkswaterstaat heeft toegezegd onder voorwaarden mee te willen werken aan een tijdelijke aansluiting op een andere locatie.

Vreemd is het dat overleg tussen Rijks Water Staat en de burgemeester voor Rijks Water Staat een andere uitkomst opleverde dan voor de burgemeester. Vervelend is dat daarna de burgemeester op grond van zijn uitkomst van dit gesprek de gemeenteraad "foutief" heeft geïnformeerd (er zijn nog geen harde garanties voor een permanente aansluiting). Op grond van deze "foutieve" informatie heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld.
Nu de situatie anders blijkt te zijn dan was voorgesteld is het bedrijventerrein “Groote Haar”(ca. 60 ha) uit dit bestemmingsplan bij gebreke van een "permanente aansluiting" op de A27 vernietigd. Dat is ook geen wonder want de gemeenteraad had gezegd dat het bedrijventerrein alleen kan worden aangelegd als er een vaste aansluiting is verzekerd.

De fracties van zowel de SP als Gorinchem Solidair zijn dan ook benieuwd naar de vervolgstappen van het college m.b.t. het bestemmingsplan Gorinchem Noord. Wat zou er uit de hoge hoed worden getoverd, en wat gaat dit allemaal extra kosten?

Mochten we niet binnen afzienbare tijd een reactie ontvangen van het college over het vervolg dan zullen we zelf weer op deze kostbare zaak terugkomen.