XIX Congres van de SP, zaterdag 30 juni

1 juli 2012

XIX Congres van de SP, zaterdag 30 juni

Gisteren hadden wij en vele anderen, een heel mooi congres. Want wat is er nu mooier dan met zijn allen te werken aan een goed verkiezingsprogramma en een geweldige lijst vast te stellen. Daarom dus.
Na het eerste concept van het verkiezingsprogramma hebben de afdelingen wijzigingen mogen inleveren en aan de hand daarvan was er een tweede concept. Toen zijn al die afdelingen weer met enorm veel energie aan de slag gegaan, want op de tweede versie waren er bijna 600 wijzigingsvoorstellen. De afdelingen kregen gisteren de tijd om te pleiten voor hun voorstellen en de rest van de zaal te overreden voordat er over gestemd ging worden.
Wij hadden ook een aantal voorstellen ingediend, waarvan een ook overgenomen is! Onze voorzitter pleitte er in zijn spreektijd voor dat voorstelling niet louter af te wijzen om de reden dat er geen dekking voor is, zoals 65 blijft 65, klassenverkleining in het Voortgezet Onderwijs en nog anderen, maar allereerst te blijven kijken of we die voorstellen principieel willen! Hiervoor kwam applaus uit de zaal!!

Later op de dag zijn alle wijzigingsvoorstellen, die niet ingetrokken of overgenomen waren, in stemming gebracht. Best een gebeurtenis, heel hard door je boekje met voorstellen bladeren en op tijd je stemkaart omhoog brengen. Het ging in razend tempo. Maar wat wil je met zoveel wijzigingen.
Tegen het advies van de congrescommissie in zijn de voorstellen om het percentage voor Ontwikkelings Samenwerking te verhogen van 0,7 naar 0,8 procent en een over legalisatie van softdrugs aangenomen.
Ook zijn alle kandidaten voor de lijst van de aankomende verkiezingen voorgesteld, waaronder op nummer 37 onze eigen Lies van Aelst, waar wij natuurlijk enorm trots op zijn.

Daarnaast was de vicepremier van IJsland ook aanwezig. In zijn toespraak vertelde hij hoe zijn regering IJsland uit de crisis aan het helpen is, en hoe dat ook over links kan, of liever gezegd, hoe dat juist over links kan. Je hoeft niet gestudeerd te hebben, je hebt vooral gezond verstand nodig, aldus deze minister, voorheen vrachtwagenchauffeur. Een heel inspirerende man. Jammer genoeg is zijn toespraak niet terug te vinden op de site.
Verder hebben we het nieuwe spotje gezien: Nieuw Vertrouwen hier te zien.

De vertegenwoordigster van de schoonmakers was ook aanwezig. Die vertelde dat ze jaren voor betere werkomstandigheden hebben gestreden en dat nu, door het Kunduz akkoord, alles weer teniet is gedaan. En dat zij met zijn allen hun steun betuigen aan de SP, met ons als stemadvies voor september!
En natuurlijk is er op zo’n lange dag nog veel meer gebeurd, zoals het afscheid van Ewout Irrgang, maar het is onmogelijk alles te beschrijven.
Als laatste was er natuurlijk de toespraak van Emile. Over hoe jammer het is dat Rutte slapeloze nachten heeft van het idee dat Roemer in het torentje komt te zitten. Maar dat wij er dan wel voor zullen zorgen dat de slaappil weer in het basis pakket komt.
Over hoe wij Hollebolle Gijs genoemd worden. Maar dat die er juist is om andermans rotzooi op te ruimen.
En dat wij met vertrouwen met elkaar de verkiezingen ingaan! En dat sloten we af met de nieuwe versie van Doe mee

Een mooie en inspirerende dag en nu op naar een mooi verkiezingsresultaat in september. Samen, met elkaar zullen we ons best daarvoor moeten doen. Help je mee?