SP Congres 30 juni 2012. Toespraak.

10 juli 2012

SP Congres 30 juni 2012. Toespraak.

Onze nieuwe voorzitter Karl Lutterkort heeft in de afgelopen maand juni 2 x het SP congres toegesproken.
Het lijkt ons aardig om beide toespraken geheel weer te geven.
Hieronder de toespraak van 30 juni 2012.

Beste kameraden,

Ik zeg gewoon: ‘kameraden’. Vinden jullie het erg?
Te midden van de stortvloed van amendementen die wij hier met zijn allen hebben geproduceerd, zijn er nogal wat die van de congrescommissie het predicaat ‘geen dekking’ krijgen opgespeld. Dit geldt bijvoorbeeld voor amendement 261 van onze afdeling waarin het invoeren van een maximumgrootte van klassen in het VO wordt bepleit, maar het geldt ook voor vele andere amendementen.
Wie ziet dat er op vele middelbare scholen een sterke tendens is tot klassenvergroting, waarbij groepen van meer dan dertig leerlingen eerder regel dan uitzondering zijn, begrijpt de zin en reden van ons voorstel. Ik denk dan ook dat er niemand is in deze zaal die het inhoudelijk oneens is met ons voorstel. Klassen moeten kleiner, ook in het Voortgezet Onderwijs.
In het licht daarvan is het negatieve advies van de congrescommissie bij ons voorstel op louter budgettaire gronden te betreuren. Naar onze mening geldt dat trouwens voor meerdere voorstellen die uitsluitend op financiële gronden ontraden worden en daarmee kom ik op een cruciaal punt.
Het verkiezingsprogramma van onze partij moet duidelijk maken waar wij in de komende jaren heen willen met Nederland. Wij moeten overtuigende alternatieven produceren voor het botte bezuinigingsbeleid dat Nederland de afgelopen jaren getroffen heeft.
Daarbij moeten wij ons geen beperkingen opleggen die zuiver ingegeven worden door overwegingen van financiële aard, door de angst dat het Centraal Planbureau onze plannen als te duur zal bestempelen.
Natuurlijk moet er bezuinigd worden in Nederland, ook als de SP in de regering komt. Dat is een feit. Tegelijkertijd is het van levensbelang dat wij vasthouden aan onze principes en uitgangspunten, zaken die wij jarenlang met groot elan hebben bepleit, zoals het handhaven van de pensioengerechtigde leeftijd op het 65ste levensjaar. Aan dergelijke uitgangspunten moet niet VOORAF worden getornd.
Het is duidelijk dat niet alles wat de SP wil, de komende vier jaar gerealiseerd kan worden; een ieder begrijpt dat. Dat moet ons er echter niet van weerhouden onze uitgangpunten vrijelijk en ongezouten te formuleren.
Daarom roep ik jullie op om amendementen, die louter op financiële gronden worden afgewezen, nog eens welwillend te bekijken. Verdienen veel van deze amendementen het eigenlijk niet om te worden aangenomen? Daarbij denk ik in het bijzonder aan ons standpunt over de pensioengerechtigde leeftijd (65 = 65), de AOW, Borsele, het sluiten van kolencentrales en het ongedaan maken van bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking.
Beste vrienden,
Laten wij onszelf blijven en trouw zijn aan idealen, die wij gedurende vele jaren hebben gekoesterd. Alleen een trotse en zelfbewuste SP kan de verkiezingen winnen. Let’s do it!