Herdenken, vieren en denken

7 mei 2012

Herdenken, vieren en denken

Dit jaar was het eerste weekend van Mei een weekend van bijzondere dagen. Op vrijdag begon het al met de jaarlijkse dodenherdenking. Het is belangrijk om eens per jaar stil te staan bij degene aan wie wij onze vrijheid te danken hebben. En hen te herdenken die weerloos ten onder zijn gegaan aan de bezetting en de Holocaust. In de vele oorlogsfilms en documentaires die deze week uitgezonden zijn wordt pijnlijk duidelijk dat deze verschrikkingen nooit meer plaats mogen vinden

.
Maar sinds enkele jaren gaat het niet alleen over de Tweede Wereldoorlog. Ook de strijders uit recentere conflicten worden herdacht. Er zijn genoeg Nederlandse soldaten die voor de vrede en vrijheid van anderen ver buiten onze eigen grenzen het leven lieten. Net als de geallieerden het in de veertiger jaren voor ons deden. Het is goed dat deze jongens tegenwoordig ook een plek in de nationale herdenkingen hebben.
5 Mei kunnen we onze vrijheid vieren. Overal in Nederland zijn dan festiviteiten te bezoeken. De grotere steden organiseren dan bevrijdingsfestivals. Waar grote artiesten met helikopters van de ene stad naar de andere gevlogen worden. Op deze festivals kunnen we vieren dat we mogen zeggen wat we willen. In alle vrijheid. En zo hoort het ook!
Zondag was het 6 Mei. De dag dat het alweer 10 jaar geleden is dat de meest recente politieke moord in ons land plaats vond. De dag dat Pim Fortuyn werd dood geschoten op het mediapark te Hilversum. De dag die heel Nederland schokte. Wat je ook van de ideeën van een politicus vindt, dit mag nooit gebeuren. Ga het debat aan. Niet het gevecht. Gebruik woorden. Geen wapens.
5 Mei vieren we onze vrijheid. Dus ook de vrijheid van meningsuiting.
Gerhard Goené.
Fractieassistent SP Gorinchem