Is de Bogerd een melkkoe voor Poort6?

7 maart 2012

Is de Bogerd een melkkoe voor Poort6?

Dienstencentrum de Bogerd wordt met sluiting bedreigd omdat Staerk de huur niet meer kan betalen. Dat kunnen wij ons wel voorstellen, een huur van € 50.000,- per jaar en dan moet de huurder zelf voor het onderhoud zorgen. Toen Eva Dansen (fractievoorzitter SP) hierover gisterenavond vragen stelde in de gemeenteraad kreeg zij een antwoord van één zin dat neer kwam op ‘het college bemoeid zich niet met deze zaken’ Hoe zat het nu eigenlijk met het dienstencentrum?

Het dienstencentrum is in de tachtiger jaren gebouwd voor fl. 514.000,- (in Euro’s ongeveer 230.000,-). Indertijd zijn de kosten voor de bouw ‘omgeslagen op het gehele project’ oftewel daar betalen de huurders dus aan mee. Het dienstencentrum was een integraal onderdeel van het hele project, ouderen konden vlakbij wonen en elkaar ontmoeten en recreëren in het dienstencentrum.
Het dienstencentrum is met alle fusies uiteindelijk in handen gekomen van Poort6 de woningcorporatie, de ‘partner’ van de gemeente.
Deze partner laat de welzijnsorganisatie deze enorme huur betalen en dan zijn de huurders ook nog verantwoordelijk voor het onderhoud! Dat komt er op neer dat mijn huurbaas aan mij komt vragen wanneer ik mijn dak ga repareren, het moet niet gekker worden. . .
Wij hebben aan de gemeente gevraagd of zij Poort6 kunnen wijzen op haar sociale taak als corporatie. Wij hebben gevraagd of zij niet aan Poort6 kunnen vragen een mooi gebaar te maken en het intussen drie keer afbetaalde pand voor kostprijs te verhuren en we hebben gevraagd of het voor het college niet belangrijk is dat haar partner zich wat socialer op stelt.
Daarop kregen we dus het antwoord hierboven, wij weten genoeg!