Wel lenen maar toch bezuinigen

26 januari 2012

Wel lenen maar toch bezuinigen

We waren al tegen de bouw van Evia toen het nog ‘de Slinger' heette. Toe vonden we het al een heel slecht plan om veel te dure woningen te gaan bouwen op de plaats van het oude gymnasium en daar dan ook nog betaalbare ouderenwoningen voor te slopen die niet meer teruggebouwd worden. De SP heeft buitengewoon veel moeite met het plan van B&W om stichting de Lingeburcht die het Evia gebouw moet gaan bouwen zo’n grote lening en garantie te geven. En niet alleen omdat we er al eerder tegen waren.

We vinden het verkeerd om deze lening te geven omdat we zelf moeten gaan lenen om deze lening te geven. Sinds wanneer is deze gemeente een bank? We geven garanties al tot ver boven de totale begroting van deze gemeente, we staan garant voor het terugkopen van woningen, en nu gaan we ook nog lenen om uit te lenen.

De volgende reden die we hebben om tegen deze lening en garantiestelling te zijn, zijn de risico’s die we lopen met deze lening en garantie op geen enkele manier voldoende onderbouwd. Dit doet ons erg denken aan de geruststellingen voor de tweede wereldoorlog begon en ik citeer: ‘Gaat u maar rustig slapen’. De wethouder stelde de gemeenteraad in de raadsbijeenkomst gerust met ‘we nemen echt geen risico’s’. Het zou verstandig zijn als het college zich zou realiseren hoe deze kredietcrisis begonnen is, namelijk door onveilige hypotheken te verstrekken, leningen met een te hoog risico dus.

Ten derde lenen we aan twee stichtingen die -weer volgens de wethouder- allebei voldoende geld ter beschikking hebben maar met zijn tweeën niet. Ik vond dit twee weken geleden al een buitengewoon eigenaardige rekensom, misschien kan het college me dit nu uitleggen. Rivas heeft blijkbaar genoeg geld, dat verbaasd ons want wij hebben gehoord dat deze zorgaanbieder behoorlijk aan het bezuinigen is. En Poort6 heeft ook genoeg geld, waarom stapten ze dan uit de Brede School? Wij vinden dit een uitermate onwaarschijnlijk verhaal. Nog afgezien van het feit dat op deze manier de gemeente risico’s loopt en niet de beide stichtingen.

En dan ons laatste argument als we dan al geld zouden gaan uitlenen laten we dat dan doen aan iets waar onze eigen Gorinchemmers iets aan hebben, betaalbare huizen voor de mensen die nu in Gorinchem wonen en niet dure huizen voor inwoners die we volgens het groeiplan van de burgemeester nog binnen moeten gaan halen.

Wij vinden het een onzalig plan en als het ons voorgelegd was zouden we zeker tegen gestemd hebben! Het zet ons overigens wel aan het denken over de bezuinigingen die nog moeten komen, we kunnen wel uitlenen, maar we moeten bezuinigen op de WMO en de bibliotheek? Ik zou niet weten hoe we dat uit moeten leggen.

Eva Dansen