Staking in het Voortgezet Onderwijs ook in Gorinchem

29 januari 2012

Staking in het Voortgezet Onderwijs ook in Gorinchem

De staking van donderdag in het Voortgezet Onderwijs was een groot succes. Meer dan 20.000 leraren staakten, 164 scholen waren gesloten.
Zo werd ook op het Gymnasium Camphusianum in Gorinchem geen les gegeven, omdat het merendeel van de docenten, waaronder de volledige directie, het werk neerlegden. Dicht was de school echter niet, want ´s ochtend vond een geanimeerd debat plaats over onderwijskwaliteit aan de hand van een aantal stellingen van het stakingscomité.Zo ongeveer alles waar leraren over tobben - de werkdruk, de ‘zesjescultuur’, de grote klassen – kwam in de discussiebijeenkomst ter sprake. ‘Moeten we vaker doen, zo’n debat’ was dan ook een veel gehoorde opmerking na afloop.

Na het debat trok men massaal naar De Jaarbeurshallen in Utrecht, meestal met de trein, want de AOB, de grootste van de lerarenbonden, had voor gratis kaartjes gezorgd. In de trein troffen de docenten van het Camphusianum hun collega’s van het Merenwade College, waarvan ook een groot deel van de docenten staakten, al was de school niet ‘plat’.

In de Jaarbeurshallen was de sfeer geanimeerd en strijdbaar. Vele duizenden docenten uit het hele land luisterden naar toespraken van o.a. AOB-voorzitter Walter Dresscher, die fulmineerde tegen de dreigende verkorting van de zomervakantie met een week en tegen de 1040-uren norm en van Abvakabo -bestuurder Gijsbert Boogia. Deze pareerde de kritiek van minister Van Bijsterveldt dat de staking onverantwoord zou zijn, omdat ze - terwijl er op vele scholen toetsweken zijn - op een ongelukkig moment zou plaatsvinden. “Heeft ze nog niet in de gaten dat het in het onderwijs nooit een goede dag is om te staken?", sneerde hij onder verwijzing naar de zware werkdruk in het Voortgezet Onderwijs.
‘De minister rommelt, de wet rammelt’ hielden Dresscher en andere sprekers hun gehoor voor. Ze waarschuwden de minister dat de staking zeker een vervolg zou krijgen als de wet niet van tafel gaat. Gezien de massaliteit van het protest van vandaag en de actiebereidheid van vele docenten, van wie velen zichtbaar voor het eerst aan een dergelijke manifestatie deelnamen, staat de minister wat de wachten, als ze niet toegeeft, want in het Voortgezet Onderwijs is de beer los.